Fundu Moldovei - Reisverslag uit Comăneşti, Roemenië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Fundu Moldovei - Reisverslag uit Comăneşti, Roemenië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Fundu Moldovei

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

12 Juni 2019 | Roemenië, Comăneşti

Woensdag 12 juni

Na twee vrije dagen waarin we op de heerlijk camping hebben geluierd (we durven i.v.m met de staat van de camper geen extra uitsapjes te maken) zijn we gisteren na een mooie tocht onderlangs de Karpaten gearriveerd op een camping in Fundu Moldovei. De eigenaar is een aardige Nederlander, maar heeft teveel andere gasten geaccepteerd. Ook hier staan we weer niet meer dan een meter van elkaar. Als je erg op je privacy gesteld bent kun je deze reis dus beter niet maken.
Het sanitair is gelukkig wel in orde. Er is zelfs een steun in het toilet en de douche.
Vandaag gaan we met de eigenaar als gids allereerst naar het klooster van Moldoviţa. Dit klooster bestaat uit een versterkte binnenplaats met torens, stevige poorten en een werkelijk schitterend beschilderde kerk in het midden. Het klooster staat op de Unesco lijst van werelderfgoed en is In de afgelopen jaren zorgvuldig gerestaureerd. Aan de buitenkant van de kerk wordt op de zuidelijke muur de verdediging van Constantinopel in 626 tegen de als Turken verklede Perzen uitgebeeld. Op een portiek staat een voorstelling van het Laatste Oordeel. Ook binnen is het werkelijk prachtig. Een non vertelt in prima Engels wat alle schilderingen uitbeelden. Alle werken dateren van rond 1535. De dominante kleur van de fresco’s is geel dat uit zwavel wordt gewonnen. Nadat we een tijdje hebben rondgekeken vertrekken we met de bus naar een ei museum. Anders dan in Oekraïne is dit eigendom van een Hutsul kunstenares, die alle hier tentoongestelde eieren (meer dan 20.000) zelf heeft beschilderd. We krijgen eerst een filmpje te zien hoe dat precies in zijn werk gaat. Ook geeft de kunstenares nog een demonstratie. Het lijkt een beetje op batikken met een holle pen.
Na de lunch bekijken we het klooster van Suceviţa. Het is het laatste beschilderde klooster dat is gebouwd en dateert uit het eind van de 15e eeuw. Helaas staat dit klooster in de steigers, maar ook hier is het kerkje bijna geheel bedekt met fresco’s. De hoofdkleuren zijn rood en groen. Vreemd genoeg is de westelijke zijde niet bewerkt. De fresco’s dateren van rond 1590. Op de noordzijde aan de buitenkant zie je een fresco van de Ladder van Waarheden. Hier worden de 30 treden naar het Paradijs weergegeven. Op de zuidzijde aan de buitenkant staat de levensboom van Jesse. De boom groeit uit de figuur van Jesse die wordt geflankeerd door een rij oude filosofen.
Dit klooster is als enige niet gebouwd door Stefan de Grote of familie van hem. De schilderingen binnen(waar niet gefotografeerd mag worden) zijn werkelijk fantastisch!
In de kerk wordt onder andere de Orthodoxe kalender weergegeven. De graftombes van de stichter, Moldavische edelen, bevinden zich in de grafkelder. Het klooster werd vanaf 1582 het eerst bewoond door monniken. In de communistische tijd was het alleen toegestaan aan nonnen ouder dan 50 jaar om in het klooster te verblijven.
Na het bezoek aan het klooster gaan we nog een kijkje nemen in een aardewerk atelier.
Aan het eind van de middag rijden we met de bus door het mooie landschap weer terug naar de camping.
Donderdag hebben we weer een vrije dag. We doen de was en gaan nog even in het dorpje rond kijken en een broodje halen. Morgen weer verder de Karpaten in.

• 14 Juni 2019 - 07:55

Kitty Metz:

Wat hebben jullie weer veel moois en interessants gezien. En wat een mooi kostuum heeft de kunstenares aan.
    's avonds moet je hoofd wel erg vol zitten door al die indrukken. Kan je nog wel slapen?
    Dank voor de kaart. Die kwam woensdag aan.