Buchenwald - Reisverslag uit Buchenwalde, Duitsland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Buchenwald - Reisverslag uit Buchenwalde, Duitsland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Buchenwald

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

10 Mei 2019 | Duitsland, Buchenwalde

Donderdag 9 mei

Als we wakker worden is het gelukkig droog en schijnt het zonnetje zowaar. Na het ontbijt ruimen we de boel op en vertrekken we met de camper naar het voormalig concentratiekamp Buchenwald. Het ligt ongeveer 10 km. buiten Weimar op de Ettersberg. Het kamp werd in 1937 gebouwd. In de jaren voor WOII deporteerde de SS mannen, jongeren en kinderen waarvoor geen plaats was in de Nazi gemeenschap hier naar toe. In de praktijk ging het om politieke tegenstanders, homoseksuelen, Jehova’s Getuigen, Joden of Sinti en Roma. Na het uitbreken van de oorlog deporteerden de Nazi’s uit nagenoeg alle Europese landen naar Buchenwald. Van 1937 tot 1945 werden er in totaal ruim 280.000 mensen gevangen gehouden.
Buchenwald was geen vernietigingskamp, maar de mensen werden er meedogenloos uitgebuit. Ze werden gedwongen om te werken voor de Duitse oorlogsindustrie. Daarbij kwamen ca. 56.000 mensen om het leven door honger en ziektes. Ook werden hier medische proeven op mensen gedaan. Daarbij zijn ook talloze mensen om het leven gekomen. Sommige gevangenen, zoals meer dan 8000 Sovjet Russische krijgsgevangenen werden gericht vermoord door de SS.
Ook vertrokken er vernietigingstransporten met kinderen en zieke gevangenen naar Auschwitz.
Vlak voor het einde van WOII probeerde de SS het kamp te ontruimen en dwong 28.000 gevangenen op zg. dodenmarsen.
Van 1945 tot 1950 werden in Buchenwald nog 28.500 mensen geïnterneerd. Voornamelijk mannen tussen de 40 en 60 jaar. Dit gebeurde zonder vonnis en voor onbepaalde tijd. De meeste van hen waren lid geweest van de NSDAP, of bekleedden functies in de partij op lokaal niveau. Ook toen waren de omstandigheden heel slecht en kwamen er meer dan 7.100 mensen om. De doden werden ten noorden van het kamp in massagraven bijgezet.

Als je bij het kamp aankomt rijd je allereerst over de “bloedstraat”, een 5 km. lange verharde weg die door de gevangenen zelf is aangelegd. Een gedeelte van deze betonnen weg is nog in oorspronkelijke staat behouden gebleven.
Wanneer je het poortgebouw passeert kom je op een kale vlakte. Dat was de appelplaats. Erachter stonden de vele barakken. Nu liggen er steentjes en staan op diverse plekken gedenktekens. In het voormalige depot is een permanente tentoonstelling over de geschiedenis van het kamp. Het crematorium dat werd gebouwd om de lijken van de in steeds grotere getale gestorven gevangenen te verbranden staat er nog en er zijn ook nog 2 wachttorens in de oorspronkelijke staat.
Rondlopend op deze verschrikkelijke historische plek besef je eens en te meer hoe fijn het is om in vrijheid te leven! En dat we er alles aan moeten doen om te voorkomen dat deze waanzin nog eens gebeurt.
Na het verlaten van het kamp rijden we naar de Nationale Gedenkplaats Buchenwald. Het is een indrukwekkend nationaal monument waarbij 3 massagraven werden geïntegreerd. Met een straat der Naties, en een pad dat vanuit het crematorium naar beneden naar de graven loopt, en vervolgens weer naar boven naar de klokkentoren, het symbool van vrijheid en licht.
Diep onder de indruk rijden we aan het eind van de middag naar onze volgende bestemming, het stadje Hohenfelde waar we tot zaterdag blijven.
Vrijdag gebruiken we om de laatste voorbereidingen te treffen voor onze verdere reis met de ANWB naar de Karpaten.