Glifa - Reisverslag uit Glífa, Griekenland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Glifa - Reisverslag uit Glífa, Griekenland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Glifa

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

08 Juni 2023 | Griekenland, Glífa

Donderdag 8 juni

Na nog een vrije dag in Glifa zijn we gisteren na een prachtige rit door de bergen en langs de zee aangekomen op Lefkas. Je bereikt het eiland via een draaibrug met twee kleppen die omhoog kunnen voor pleziervaart en daarna over een soort pier. Tegenover deze draaibrug ligt een mooi fort dat vroeger voor de verdediging van het eiland gebruikt werd. Direct na de pier bereikt je Lefkada, de hoofdstad van het eiland. Wij rijden door naar het zuiden. Naar het dorp Vassiliki. Hier zullen we drie dagen als echte vakantiegangers doorbrengen.. De camping is eenvoudig, maar heeft alles wat je nodig hebt. Vooral ook een lekker plekje tussen de bomen, want het is behoorlijk warm. Het leuke is verder dat het gezellige haventje met boulevard, eettentjes en veel kleine winkeltjes met de gebruikelijke vakantie prullaria en strandkleding op loopafstand ligt. We eten dus elke avond gezellig aan het water en voelen ons echte strandtoeristen. De tweede dag van ons verblijf vertrekken we met de bus naar ……, om in te schepen op een mooie houten boot voor een bootexcursie naar de eilanden Meganisi en Skorpios. Het wordt een prachtige dag met een heerlijk lunchbuffet aan boord. De boot maakt drie keer een stop in een baai waar we mogen zwemmen. We gaan aan land op Meganisi. De schipper laat ons een grot zien waar in WO ll één van de negen Griekse onderzeeërs verborgen lag.

Ook bij Skorpios mag gezwommen worden. Het eiland is nog steeds van de beroemde familie Onassis en is verboden terrein. In Griekenland is echter het strand voor iedereen vrij, dus het strandje van het eiland is toegankelijk. De rest is afgezet met prikkeldraad en er is een wachtpost bij het strandje.

Om een uur of vier meren we weer in de haven aan en gaan we met de bus terug naar de camping. Na nog even genoten te hebben van de ondergaande zon in de haven kruipen we doodmoe van de zeelucht een keer op tijd onder de lakens.

Zondag vertrekken we weer van Lefkas. We lunchen bij de draaibrug en bekijken daar het fort. We vervolgen onze reis naar een camping in de buurt van Igoumenitsa. Daar wacht ons een onaangename verrassing. De camping is namelijk overvol omdat een kampeergroep van de ANWB door het uitvallen van de boot naar Italië hier noodgedwongen drie dagen langer verblijft. Aangezien wij zoals gewoonlijk het laatst aankomen is er geen normale plek meer over en worden we noodgedwongen op het snikhete beton van de parkeerplaats gestald. Er staan daar trouwens ook wat mensen van de ANWB. Ook in de nacht blijft het ontzettend warm en de volgende morgen ben ik al vroeg buiten en niet meer van plan om voor de avond de camper te betreden. Gelukkig zijn er elders plaatsen met wat verkoeling. Aan het eind van de dag vertrekt de ANWB groep en krijgen we alsnog een beter plekje waar we tot laat in de avond buiten zitten om te genieten van de afkoeling.

Maandag rijden we over de bergen naar onze laatste stop in Griekenland: het plaatsje Kastraki in de buurt van de beroemde Meteora kloosters.