Opgravingen Stobi - Reisverslag uit Gradsko, Macedonië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Opgravingen Stobi - Reisverslag uit Gradsko, Macedonië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Opgravingen Stobi

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

11 Mei 2023 | Macedonië, Gradsko

Donderdag 11 mei

We vertrekken vandaag vroeg vanaf de camping. De rit naar onze volgende bestemming het stadje Nea Moudania in Griekenland gaat door Noord Macedonië. Daar willen we de opgravingen van de antieke stad Stobi gaan bekijken. Het zijn de belangrijkste opgravingen van het land, dus wij verwachten bussen vol toeristen. Niets is minder waar. Daar aangekomen zijn we de enige bezoekers, en voor 1 Euro pp. mogen we het terrein op.

Stobi werd in de 2e eeuw v Chr. gesticht door Philippus V, koning van Macedonië, en werd voor het eerst genoemd in 177 voor Chr. door Livius. De stad lag gunstig in de samenvloeiing van 2 rivieren en was van strategisch belang als centrum voor de handel. Later werd het de hoofdstad van de Romeinse provincie Macedonië Salutaris. De stad werd in 479 verwoest door de Ostrogoten, en in 518 maakte een aardbeving de stad met de grond gelijk.

Het is een indrukwekkende vindplaats met een deels gereconstrueerd theater, restanten van een bisschopsbasilica uit de 4e eeuw, de oudst bewaarde Christelijke kerk van Macedonië. Er ligt in het kerkschip een prachtige mozaïekvloer. Er is een grote en een kleine thermen, een forum met boogstructuren, een tempel van Isis en Serapis een zuilengalerij. Maar ook de restanten van een joods gebedshuis(synagoge-basilica), wat laat zien dat alle geloven in die tijd vreedzaam met elkaar samenleefden. Verder zijn er restanten van een gevangenis gevonden. Het zijn 2 overwelfde ruimtes waar restanten van skeletten en kettingen zijn gevonden.

Er zijn verder nog 2 restanten van 2 grote huizen gevonden, die toebehoorden aan belangrijke families. Het meest luxueus is het paleis van Theodosius. Men denkt daarom dat keizer Theodosius bij zijn bezoek aan Stobi in 388 hier wel zal zijn ondergebracht. Er zijn ook marmeren en bronzen beelden gevonden. Maar die zijn niet tentoongesteld.

Het bezoek aan deze historische plek is toch wel het hoogtepunt op onze reis richting Griekenland!

In de middag vervolgen we onze rit en we arriveren uiteindelijk om zes uur (in Griekenland is het een uur later) in Nea Moudania, een luxe camping aan de Egeïsche zee. Hier zullen we de komende 4 dagen blijven.