Ventspils - Reisverslag uit Ventspils, Letland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Ventspils - Reisverslag uit Ventspils, Letland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Ventspils

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

26 Juni 2014 | Letland, Ventspils

Ventspils donderdag 26 juni
Vandaag is het onze laatste dag in Letland. Allereerst slapen we lekker uit. We ontbijten op het gemakje en pakken daar na de fietsen om Ventspils verder te verkennen. Achter de camping is een park dat doorkruist wordt met fiets- en wandelpaden. We beginnen onze ontdekkingstocht daar. Het park is erg groot en er is van alles te doen en te bekijken. Zo liggen er her en der ankers. Er zijn fitness apparaten, speeltuinen, vijvers met prachtige waterlelies en een openluchtmuseum met oude vissersbootjes en vissershutjes. Op een smalspoorbaan rijdt een stoomtreintje compleet met conducteurs in uniform en in het park zijn een aantal stationnetjes waar je een kaartje kunt kopen en in kunt stappen. Helemaal aan de andere kant van het park ligt nog een aquapark. Nadat we alles hebben bekeken rijden we richting ferry terminal. We moeten er morgen vroeg zijn en na al het zoeken op de heenweg in Duitsland lijkt het ons verstandig het havenkantoor vooraf te gaan opzoeken. Ventspils is een havenstad met 55.000 inwoners, maar het is er opmerkelijk stil. Je ziet weinig mensen in de straten en er rijden ook niet veel auto’s. Er is een uitgebreid fietspadennet. De stad is zeer fietsvriendelijk. Opvallend in het straatbeeld is het grote aantal koeienbeelden die in allerlei vormen door de hele stad staan. Voordat we de terminal bereiken komen we eerst langs de afslag naar de pier. Daar fietsen we eerst naartoe. Hier liggen dezelfde grote tripods waarmee de pier in Berlevag, onze favoriete vakantiebestemming in het hoge noorden, is aangelegd. Aan het eind van de lange pier staat een mooie groene vuurtoren. We fietsen verder en vinden de terminal heel gemakkelijk. Anders dan in Duitsland is de balie van de Stena Line gemakkelijk te vinden. We lunchen in het mooie nieuwe gebouw en rijden daarna naar het marktplein. Jammer genoeg is de markt net afgelopen. We bewonderen het mooie raadhuis en fietsen daarna naar het gerestaureerde kasteel van de Duitse orde dat dateert uit de 13e eeuw. Binnen is een ultramodern stadsmuseum, dat via een digitale expositie de geschiedenis van Ventspils laat zien. Helaas was alle uitleg alleen in het Lets en Russisch, dus we begrepen er niet zoveel van. Voor we het weten is ook deze dag weer voorbij. We sluiten de vakantie in stijl af met een paar heerlijke cocktails (mojito’s) en een heerlijk diner in een van de plaatselijke restaurantjes.
Vrijdagmorgen rijden we om 9 uur van de camping naar de boot. Ons rest alleen nog de overtocht en 500 kilometer Duitse autobaan. De vakantie zit er jammer genoeg weer op.