Bǎlți - Reisverslag uit Bălţi, Moldavië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bǎlți - Reisverslag uit Bălţi, Moldavië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bǎlți

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

02 Juni 2019 | Moldavië, Bălţi

Zondag 2 juni

Pech blijft ons achtervolgen! Toen we gisteren weg wilden rijden sloeg de motor af en begon het alarm te loeien. We konden het alarm ook niet meer uitzetten en als gevolg daarvan ook de motor niet opnieuw starten. Gelukkig waren onze vertaalster er nog en die hebben de burgemeester annex garagehouder van het dorp gebeld. Hij had twee dagen eerder er al voor gezorgd dat de autopech van een van onze reisgenoten opgelost werd. Niet veel later kwam hij vergezeld van een automonteur in zijn Mercedes aangereden. Helaas was het probleem elektronisch en hield verband met de geklapte omvormer. De aardige burgemeester belde daarop een gespecialiseerde automonteur die om 13.00 uur arriveerde. Al die tijd bleef het alarm loeien. We werden er een beetje simpel van. Om half drie was nadat, de alarminstallatie verwijderd en er nog iets omgelegd was de motor weer te starten. Aangezien de wegen hier in deplorabele staat zijn en we ook nog vertraging bij de Oekraïens-Moldavische grens te verwachten was hebben we besloten om samen met de technische begeleiding nog een nacht langer op het resort te blijven en de volgende morgen om 8 uur te vertrekken. Het was inmiddels ontzettend gaan regenen zodat we de rest van de dag in de camper hebben doorgebracht. Wel horen we dat de groep onderweg noodweer heeft gehad en een aantal van hen vier uur bij de grens hebben moeten wachten en pas om half acht op de plaats van bestemming arriveerden. Het besluit om nog een nacht te blijven was dus heel verstandig.
Helaas is het probleem met de camper nog steeds niet goed opgelost. De omvormer die vervangen moet worden kan door de ANWB helaas niet worden opgestuurd omdat de levertijd minimaal 2 weken is. We zijn bang dat we opnieuw problemen zullen krijgen. We kunnen niet anders dan afwachten en hopen dat het meevalt.
Maandagmorgen schijnt de zon uitbundig. De weg naar de grens was werkelijk de slechtste die we gehad hebben. Over de eerste dertig kilometer doen we meer dan een uur. Bij de grens is het erg rustig. De formaliteiten duren een uurtje en we kunnen zonder problemen verder. Om drie uur arriveren we gelukkig zonder problemen in de stad Bǎlți. Op een kleine parkeerplaats bij een hotel staan de campers en caravans van onze reisgenoten hutje aan mutje. Het is bovendien naast de doorgaande weg en dus erg lawaaiig. Maar goed, het is maar voor een nachtje.
Om acht uur komen onze reisgenoten terug van een excursie die wij helaas alweer gemist hebben, praten we nog wat na en gaan op tijd onder de wol. Morgen weer verder reizen.

• 05 Juni 2019 - 04:50

Kitty Metz:

driemaal is wel scheepsrecht!!!!!