Yaremcha - Reisverslag uit Pochayiv, Oekraïne van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Yaremcha - Reisverslag uit Pochayiv, Oekraïne van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Yaremcha

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

25 Mei 2019 | Oekraïne, Pochayiv

Zaterdag 25 mei

Gisteren zijn we verder gereisd naar het stadje Yaremcha gelegen aan de voet van de Karpaten. De weg erheen was een uitdaging. We hebben in het verleden in Roemenië en Bulgarije ook wel te kampen gehad, maar de staat van de wegen hier slaat werkelijk alles. Er zijn hele stukken bij waar 30 kilometer snelheid al een hele onderneming is. Diepe gaten over het gehele wegdek maken het bijna onmogelijk om ze te vermijden. Wij zijn gelukkig zonder problemen op onze plaats van bestemming aangekomen. Maar een van onze reisgenoten heeft problemen met de mover onder zijn caravan gehad.
Vandaag gaan we op bezoek in Kolomya. Na een rit van een uur over alweer hele slechte wegen beginnen we met een bezoek aan het Hutsul museum voor volkskunst. De Hutsul zijn een bergvolk dat al eeuwen in de Karpaten leeft en prachtig houtsnijwerk, aardewerk, sieraden en andere gebruiksvoorwerpen vervaardigen. Een deel van hun werk is te zien in dit museum. Een hele enthousiaste dame vertelt in prima Engels wat er zo al te zien is en uit welke tijd het stamt. Ook zijn er kledingstukken tentoongesteld die gedragen worden bij speciale gelegenheden zoals bruiloften en begrafenissen. Voor we het weten is de morgen voorbij en gaan we lunchen.
In de middag bezoeken we het Paaseierenmuseum. Er zijn 20000 eieren tentoongesteld. We krijgen te zien hoe de eieren beschilderd worden en hoe ze zo geprepareerd worden dat ze de tijd kunnen overleven. Eieren van vroeger worden nu gerestaureerd en behandeld. Maar er is maar één dame die dit kan en die inmiddels al 10.000 eieren gerestaureerd heeft.
Het laatste deel van de middag verkennen we op eigen gelegenheid het stadje. We bezoeken de plaatselijke markt en kopen wat fruit. Dan is het alweer tijd om met de bus de terugtocht te aanvaarden.
Zondag hebben we de dag voor onszelf. Met een groep medereizigers gaan we naar een markt waar naast streekproducten en zelf gestookte drank ook souvenirs te koop zijn. De markt is heel leuk gelegen bij een mooie stroomversnelling.
De middag gebruiken we om de camper wat op te ruimen, de administratie bij te werken en dit verslag te schrijven. We besluiten de dag met happy hour en daarna een heerlijk diner in het nabijgelegen uitstekende restaurant.

• 28 Mei 2019 - 05:29

Kitty Metz:

Wat mooi allemaal. Kleurig (aardewerk en kostuums) en mooi houtsnijwerk en leerwerk. Ook wat een geduld. Vergoedt de narigheid van slechte wegen?