Boottocht over de rivier de Drina - Reisverslag uit Zlatibor, Servië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Boottocht over de rivier de Drina - Reisverslag uit Zlatibor, Servië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Boottocht over de rivier de Drina

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

23 Mei 2022 | Servië, Zlatibor

Maandag 23 mei

Gisteren zijn we naar Servië, naar het stadje Zlatibor gereden. De weg er naartoe was erg mooi, maar we hebben ruim een uur bij de grensovergang moeten wachten.

Vandaag gaan we via dezelfde route weer terug naar Bosnië om het stadje Višegrad te bezoeken en een boottocht over de rivier de Drina te maken.

Višegrad is bekend om zijn brug over de Drina. Hij stamt uit de tijd van het Ottomaanse rijk en staat sinds 2007 op de Unesco wereld erfgoed lijst. De brug werd eind 16e eeuw op bevel van grootvizier Mehmed-paša Sokoloviċ gebouwd. In de Ottomaanse tijd werden de jongetjes in dit gebied bij hun ouders weggehaald en naar Constantinopel gebracht om opgeleid te worden als soldaat. Ook de grootvizier was dat overkomen. Op een van zijn veldtochten herkende hij de streek waar hij als 11 jarig jongetje was meegenomen en hij schonk daarom deze brug. De brug is 180 meter lang en 7 meter breed. Hij steunt op 10 pijlers met daartussen 11 spitsbogen met een overspanning van 11 tot 15 meter. In het midden is een verbreding met een stenen muurtje waarop de geschiedenis van de brug wordt vertelt.

De brug is beroemd geworden door de roman van “De brug over de Drina” van Nobelprijswinnaar Ivo Andriċ.

We kijken nog wat rond in het stadje en gaan daarna aan boord van de Sonja, een oud rivierbootje. De kapitein is een gezellige oud zeeman en vertelt honderd uit. Uiteraard wordt er ook zelfgemaakte raki gemaakt van appels geserveerd. Ook wordt er muziek gemaakt door een man met een trekzak.

Het is een mooie tocht. We passeren een indrukwekkend monument dat gemaakt is ter nagedachtenis aan de 6000 mensen uit deze streek die in de 2e Wereldoorlog vermoord zijn.

Het mooiste gedeelte van de tocht is ongetwijfeld de smalle kloof waar we doorheen varen.

Na 2 uur varen bereiken we een heel mooi plekje langs de rivier waar we stoppen om te lunchen en te relaxen

Om een uur of drie varen we weer terug naar Višegrad. Daar stappen we in de bus terug naar de camping. Op de weg terug bezoeken we het klooster Dobrun. Het is gewijd aan de Heilige Maria. Het is gebouwd in 1219 en werd in de loop der tijd een aantal keren verwoest en weer herbouwd. De ergste vernieling vond plaats In de 2e Wereldoorlog. De Duitsers gebruikten het klooster als opslagplaats voor munitie, die ze tijdens hun terugtrekking in 1945 lieten ontploffen. Het werd in 1946 heropgebouwd en sinds1994 wordt het weer bewoond door monniken.

Het kerkje heeft hele mooie fresco’s met hele mooie afbeeldingen van tsaar Dušan met zijn vrouw Jelena en hun zoon.

Het is na zessen als we weer terug op de camping zijn.

Dinsdag gebruiken we onze vrije dag om te wassen en allerlei klusjes te doen.

Woensdag trekken we weer verder naar Montenegro