Bezoek aan Zagreb - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bezoek aan Zagreb - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Zagreb

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

16 Mei 2022 | Kroatië, Zagreb

Zondag 15 mei

Gisteren zijn we van Au via een hele mooie route door de bergen naar Leibnitz gereden waar we onze laatste overnachting in Oostenrijk hebben gedaan, en vandaag rijden we via Slovenië naar Zagreb, waar we gaan aansluiten bij onze reisgenoten. Het is erg warm als we aankomen. Maar de camping is prima en we kunnen heerlijk in de schaduw zitten. Om vier uur is er een welkom borrel en maken we wat nader kennis met de groep en om zeven uur genieten we gezamenlijk van het welkom diner. We zitten heerlijk buiten aan grote tafels en het is gezellig en erg lekker.

Maandag vertrekken we om half negen met de bus voor een bezoek aan Zagreb.

Zagreb is de hoofdstad van Kroatië en de enige echt grote stad van het land. Er is een beneden en een bovendeel van de stad. Het benedendeel is gebouwd in de 19e eeuw en later. Het centrale plein genaamd Trg Bana Jelačiċa is het geografische midden van de stad. Het is het knooppunt van straten en alle tramlijnen komen hierlangs. In het midden staat het ruiterstandbeeld van Josip Jelačiċ, die in de19e eeuw de landvoogd van Kroatië was. Het plein is ook het kloppend hart van de stad. Alle belangrijke gebeurtenissen vinden hier plaats. De stad heeft een miljoen inwoners en de gids vertelt dat je hier niet met je auto wilt rijden. Er is geen metro en je staat altijd hele tijden vast.

Het bovengedeelte van de stad is veel ouder en stamt uit de 13e eeuw. We bereiken dit deel door met een heel oud tandradbaantje naar boven te gaan. Het eerste wat we naast het prachtige uitzicht over de benedenstad zien is het voormalige poortgebouw. Elke dag wordt hier om twaalf uur nog een kanonschot gelost dat in de hele stad te horen is. Verder vind je hier mooie oude gebouwen met als middelpunt de Sint Stefanus kathedraal. De kathedraal werd in de loop der eeuwen een aantal keren verwoest. De huidige kathedraal is gebouwd in neogotische stijl en heeft een prachtig dak. In 2020 is er een aardbeving geweest waardoor een aantal van de mooie gebouwen zijn beschadigd. Er wordt nog druk gerestaureerd, maar een deel is alweer in gebruik. Het parlement en de regering hebben hier hun werkterrein.

De stenen poort is de nog enige overgebleven stadspoort van de oude stadsmuur van deze wijk waardoor je de stad kunt binnenlopen. Na een stadsbrand in 1731 waarbij de wijk grotendeels werd verwoest vond men in het puin een ongeschonden schilderij van Maria met kind. Het kunstwerk werd in de poort opgehangen. De plaats groeide nadien uit tot een klein bedevaartoord.

De gids vertelt dat er in de stad nog 300 lantaarns zijn die iedere dag nog aangestoken en uitgedaan worden. Een man heeft daar dagelijks drie uur werk aan.

In de middag bezoeken we nog een leuk klein stadje waar we een wandeling maken en getrakteerd worden op een plaatselijke lekkernij.

Al met al was onze eerste excursie dag zeer geslaagd. Het was wel erg warm. Ruim 30 graden!