Joensuu - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Joensuu - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Joensuu

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

04 Juli 2017 | Finland, Joensuu

Dinsdag 4 juli
We rijden weer verder door Karelië. Onze volgende bestemming is de stad Joensuu. Deze stad ligt 80 kilometer zuidelijker, maar wij willen de Via Karelia nog een stuk rijden. De weg is de oude handelsroute naar Rusland. Het is de omweg zeker waard. We rijden door een prachtig, ongerept bosgebied met heuvels. Onderweg zien we een oude molen. In dit gebied zijn ook verschillende gedenktekens die herinneren aan wat ze hier de winteroorlog noemen. Dat is de strijd tegen de Russen in 1939-1940. De Russen slaagden er in 3 maanden in grote delen van Karelië te veroveren, maar werden gestuit door Finse skipatrouilles, zodat Finland zijn zelfstandigheid kon behouden. Finland koos hierna partij voor nazi-Duitsland en vocht samen met de Duitsers tegen de Noren. Ze heroverde de Finse gebieden op Rusland. In het keerpunt van de oorlog in 1944 koos Finland onder druk voor een verdrag met Rusland en werd gedwongen de Duitsers uit Lapland te verdrijven. De Duitsers pasten op hun terugtocht de tactiek van de verschroeide aarde toe, en Finland werd gedwongen grote stukken land van Karelië, evenals de stad Viborg en land dat grensde aan de Witte Zee af te staan. Ongeveer 400.000 mensen trokken uit de gebieden die aan Rusland moesten afstaan naar Finland en moesten dus allemaal geherhuisvest worden. Het gebied wat wij nu doorkruisen ligt dichtbij de Russische grens en de invloed is zichtbaar. We stoppen na 150 kilometer, waarvan zo’n 30 onverhard, in het stadje Ilomantsu, de meest oostelijk gelegen gemeente van het land Het stadje zelf is niet heel bijzonder. We lunchen en bezoeken daarna de twee kerkjes van de stad, een Russisch orthodox kerkje, en een Evangelisch- Lutherse. De laatste stamt uit de 17e eeuw en is sober, maar binnen in 1830 heel mooi beschilderd met o.a. afbeeldingen van de Evangelisten. Na een uurtje vervolgen we onze weg en arriveren om half vijf uiteindelijk op de camping in Joensuu.
Woensdag verkennen we deze Universiteitsstad. Het is een stad met ca. 75000 inwoners en de hoofdstad van Karelië. De stad wordt doorkruist door de Pielisjoki die eindigt in een meer. Langs de rivier zijn parken en boten die omgetoverd zijn tot restaurant. Het marktplein in het hart van de stad is erg levendig. Er zijn allerlei terrasjes met de meest uiteenlopende menu’s, van vis en pannenkoeken tot Grieks en Thais eten, en we boffen, want het is markt vandaag. We wandelen over de markt, waar naast bessen, aardbeien, kersen en peulen, ook kleding aan de man wordt gebracht. In de middag bezoeken we opnieuw twee kerken. Allereerst de mooie Evangelisch Lutherse Joensuu kerk. Er daarna de Orthodoxe. Daarna maken we een mooie fietstocht langs de rivier. Ook hier is het fietsen een plezier. Het geasfalteerde wandel en fietspad is uitgebreid en van uitstekende kwaliteit.