Lieksa - Reisverslag uit Lieksa, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Lieksa - Reisverslag uit Lieksa, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Lieksa

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

01 Juli 2017 | Finland, Lieksa

Zaterdag 1 juli
Wij zijn inmiddels langer dan drie weken onderweg. Alhoewel we de eerste twee weken door Zweden gereisd zijn is het hoofddoel van deze reis Finland, en vooral het oosten van dat land. We verlaten Lapland en rijden vandaag in zuidelijke richting. Op weg naar Karelië, het gebied dat grenst aan Rusland. We vinden het te ver om de afstand op 1 dag te rijden, en stoppen daarom na 150 kilometer bij het stadje Puolanka. Er is een leuke camping, wel voor Finse begrippen goed bezet. De aardige dame bij de receptie zegt dat we van harte welkom zijn, maar dat er in het stadje dit weekend een aantal heavy metal concerten zijn en dat ze niet kan garanderen dat de gasten als ze die nacht om een uur of vier terugkomen rustig zullen zijn. We besluiten dan maar door te rijden en na 40 kilometer zien we een bord dat naar een camping verwijst. Het blijkt een skigebied te zijn met hotel, een aantal trekkershutten en een grote camping waar niemand staat. Bij de receptie van het hotel blijkt dat er een plekje is achter het hotel waar we de camper kunnen zetten. Er staan nog een paar caravans, maar die blijken allemaal onbewoond. Een deel van het hotel, inclusief sauna, is dus helemaal alleen voor ons. Heerlijk hoor! De rest van de middag genieten we dan ook buiten in het zonnetje van het feit dat je hier dus helemaal niets hoort.
Zondagmorgen vervolgen we onze weg en rijden het eerste stuk van de Via Karelia (een bewegwijzerde toeristische route) naar onze volgende bestemming, het stadje Lieksa aan het Pielinen meer. We vinden een prachtig plekje pal aan het water en genieten van het mooie uitzicht. Lieksa bestond al in de 16e eeuw. Het was in die tijd een Karelische nederzetting in Russisch bezit. Het is nu een welvarend stadje mede dankzij het toerisme. De natuur is hier prachtig, je kunt wandelen, vissen, watersporten en de belangrijkste reden dat wij hier zijn is het Pielisen openlucht museum. Maandag na het ontbijt vertrekken we op de fiets dan ook voor een bezoek aan dit museum. In het hoofdgebouw zijn naast een tijdelijke tentoonstelling 2 hallen voor een permanente tentoonstelling met aandacht voor het dagelijkse leven in dit gebied in de 18e en 19e eeuw, maar ook voor o.a. etnografie, kleding, meubels, en kinderspeelgoed uit die tijd. Erg leuk! Alle museumstukken en gebouwen zijn verzameld in en overgebracht uit het gebied tussen het Pielinen meer en het tegenwoordige Russisch-Karelië. Dit gebied heeft culturele invloeden van zowel oost als west ondergaan. Op het buitenterrein is heel veel te zien. Er zijn 70 grote en kleine gebouwtjes uit de 17e-, 18e en 19e eeuw. Het is onderverdeeld in verschillende thema’s. Zo is er uit drie eeuwen van alles te zien wat met een boerderij te maken heeft. Uit elke eeuw een boerderij en alles over de landbouw, stallen, schuren voor diverse zaken, b.v. voor koren, voeropslag schuur, opslagruimte voor koude melk, een hut voor het opwarmen van water en het mengen van veevoer, maar ook allerlei oud landbouwgereedschap. Er is een hoek met een windmolen en een watermolen. Maar ook de molenaarswoning en natuurlijk de molenaarssauna. Er is een deel met alles inclusief gereedschap, gebouwen en vlotten over houtbewerking, En zelfs een hoek met alles over brandbestrijding. We kijken onze ogen uit! Veel werktuigen staan ook op een slee. Iets wat wij natuurlijk niet kennen. Al met al brengen we bijna de gehele dag door in dit geweldige museum en leren we veel over dit mooie gebied.

• 04 Juli 2017 - 06:57

Kitty Metz:

Iedere keer weer ben ik nieuwsgierig wat jullie zo al beleefd hebben en ik geniet er enorm van. Wat interessant ook allemaal.

Goede reis en geniet verder!!

Kitty