Uusikaupunki - Reisverslag uit Uusikaupunki, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Uusikaupunki - Reisverslag uit Uusikaupunki, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Uusikaupunki

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

24 Juli 2017 | Finland, Uusikaupunki

Maandag 24 juli

Gisteren zijn we vanuit Tampere naar Uusikaupunki gereden, en vandaag maken we een fietsrondrit van 65 kilometer in de Scherenarchipel ten noordwesten van de stad. De route gaat voor een groot deel over eilandjes die met dammen of bruggen met elkaar zijn verbonden. We rijden over stille weggetjes en langs kleine haventjes en genieten volop. Onderweg zien we een aantal dames vloerkleden wassen. We hebben dit al vaker gezien. Buiten steden en dorpen staan grote wasbakken en een enorme wringer. De mensen hebben hier op de vloer een aantal kleine kleden liggen. Maar het is niet mogelijk deze thuis te wassen en daarom is deze voorziening bij iedere stad of dorp aanwezig. We maken met de dames een praatje en mogen hun activiteiten op de foto zetten. We fietsen weer een stukje verder en genieten in het dorpje Pyhämä van een heerlijk lunchbuffet. Na de lunch bekijken we de twee kerken die het dorpje rijk is. Vooral het oude houten kerkje uit de 15e eeuw is bijzonder. Daarna fietsen we de tweede helft van de fietstocht over rustige wegen en langs graanvelden terug naar de camping.
Dinsdag bezoeken we in het centrum van Uusikaupunki het Bonk Center. Dit is het meest bijzondere museum dat we tot nu toe gezien hebben. Het Bonk Center vertelt het fantastische verhaal over de geschiedenis van Bonk Business Inc. In de 19e eeuw ontdekte Per Bonk dat je anjovisolie kon gebruiken als smeerolie voor machines. Hij ontwikkelde een hele serie bizarre machinerieën en uitvindingen die allemaal in dit centrum zijn tentoongesteld. Zijn machines en uitvindingen waren zo gewild dat er in het bedrijf op een gegeven moment 35000 mensen werkzaam waren. We bekijken de meest vreemde zaken. Er staat zelf een kanon dat over grote afstand telepathische boodschappen zou kunnen overbrengen. We kijken onze ogen uit.
Na het bezoek aan het Bonk Center bekijken we de stad en bezoeken uiteraard ook de oude kerk uit 1629. Verder staan er op een heuveltje in de stad vier oude windmolens. Jammer genoeg zijn ze afgesloten en kunnen we ze niet van binnen bekijken.
Woensdag vertrekken we naar de stad Turku. Het is onze laatste stop in Finland. We maken in de middag een fietstocht van het schiereiland Ruissalo, waar de camping zich bevindt naar het centrum van de stad. We flaneren heerlijk langs de rivier de Auro, die het centrum van de stad doorkruist, en maken met een toeristentreintje een rondrit door de stad. Morgenochtend om kwart voor negen vertrekt de boot naar Stockholm. Dan zit de vakantie wat betreft Finland erop.