Alūksne en Palūšė - Reisverslag uit Ignalina, Litouwen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Alūksne en Palūšė - Reisverslag uit Ignalina, Litouwen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Alūksne en Palūšė

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

16 Juni 2014 | Litouwen, Ignalina

Palūšė 16 juni
Zondag 15 juni rijden we vanuit Tallinn naar het zuidoosten. De komende 3 dagen zijn min of meer rijdagen. We gaan op weg naar het zuiden van Litouwen, waar we naast de hoofdstad Vilnius nog een aantal andere bezienswaardigheden willen bezoeken. We rijden langs prima wegen naar Tartu waar we halt houden voor wat boodschappen en de lunch. Ons doel vandaag is het plaatsje Alūksne net over de grens in Letland. De laatste 50 kilometer vindt onze tomtom het nodig om ons over onverharde wegen te laten rijden. We rijden de 300 kilometer daarom in zes uur. Niet ongebruikelijk hier trouwens. Om half zes bereiken we uiteindelijk de camping, die heel mooi aan het gelijknamige meer is gelegen. Er staat slecht 1 andere camper, en jawel het zijn Nederlanders. Internet is er niet maar het sanitair is prima. Een mooi plekje om de nacht door te brengen
Maandag vertrekken we om kwart voor elf verder in zuidelijke richting. We rijden door een mooi afwisselend landschap van bossen en velden. Ook hier zien we weer veel bewoonde ooievaarsnesten. De ooievaars lopen ook in de velden en langs de weg. We hebben er in deze vakantie al honderden gezien. Om half drie passeren we de grens naar Litouwen en om vier uur zijn we in de buurt van de camping. We moeten alleen eerst nog op zoek naar een bank. Ze hebben hier nog geen Euro’s. Het duurt een poosje voor we in het stadje Ignalia een bank hebben gevonden. De mensen die we het vragen spreken alleen Litouws of Russisch. Maar uiteindelijk spreek ik een jongen die een beetje Engels verstaat en ons de weg naar de bank wijst.
Daarna rijden we naar het dorpje Palūšė waar zich de camping bevindt. Ook ditmaal weer een mooie camping vlakbij het meer, met slecht 1 andere camper van een Duits echtpaar. Na de koffie maken we een wandelingetje naar het mooie houten kerkje van dit dorpje. Het heeft een losse klokkentoren en stamt uit 1757. Om het kerkje staan een aantal prachtige hout gesneden kruisen een beeld van Jezus met een doornenkroon, en een houten beeld van, wij denken, Abraham. Het kerkje is gebouwd zonder gebruik van spijkers.
We overnachten en vertrekken dinsdag voor de laatste 100 kilometer naar Vilnius, hoofdstad van het land.