Porvoo - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Porvoo - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Porvoo

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

16 Juli 2017 | Finland, Porvoo

Zondag 16 juli

We gaan op weg naar Helsinki en willen onderweg eerst het stadje Porvoo bezoeken. Onverwachts besluiten we om naar de camping van het stadje te gaan en er minimaal een nachtje te blijven. De rit is vanaf Lappeenranta 170 kilometer, dus voor de lunch kunnen we ons al installeren op de mooie camping die ca. 2 kilometer buiten stadje ligt. Het is heel mooi weer en we fietsen na het eten naar het stadje. Het oude stadje is een van de zes middeleeuwse stadjes van Finland en heeft al sinds 1346 stadsrechten. Het heeft ook historische betekenis, want nadat Rusland in 1806 Finland op de Zweden heeft veroverd wordt in de orthodoxe kathedraal van Porvoo door tsaar Alexander I het document ondertekend dat Finland de status van onafhankelijk Groothertogdom binnen het Russisch rijk gaf.
Porvoo is een uniek stadje. De oude houten stad is nog grotendeels hetzelfde als in de Middeleeuwen. Het heeft keienstraatjes en mooie gekleurde houten huizen. Er zijn daarvoor wel voorschriften. De daken b.v. moeten zwart of donkergrijs geverfd zijn. In de huizen zijn tegenwoordig winkeltjes, ateliers en restaurantjes. Verder zijn de oude kathedraal, een museumwoning van de nationale Finse dichter Runeberg die het volkslied schreef erg mooi. In het Oude Raadhuis is nu het historisch museum gevestigd. Het is erg druk en gezellig in het stadje. We kijken een poosje rond en dalen dan af naar de rivier. Daar staan hele mooie ossenbloedrode houten huizen. Wat verderop drinken we op een van de gezellige terrasjes koffie en fietsen daarna terug naar de camping waar we nog een tijdje genieten van het mooie weer.
Maandag willen we een fietstocht maken, maar als we op het punt staan te vertrekken gaat het regenen en zijn we genoodzaakt de dag in te camper door te brengen. Gelukkig schijnt de zon als we dinsdag wakker worden. We stappen na het ontbijt op de fiets en maken een mooie tocht in de omgeving. Als we weer terug zijn fietsen we door naar de stad, lunchen op de markt en bekijken we nogmaals de prachtige oude stad. Van een Finse dame hadden we de tip gekregen in de winkel Brunberg chocolade te proeven en te kopen. De chocolaterie is beroemd in heel Finland en mensen staan in de rij om er te kopen. Wij doen dat natuurlijk ook en kopen een paar zakjes heerlijke chocolade. Daarna fietsen we terug naar de camping en zitten nog een poosje in het zonnetje.