Bezoek aan Fountain Abbey - Reisverslag uit Ripon, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bezoek aan Fountain Abbey - Reisverslag uit Ripon, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Fountain Abbey

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

08 Juni 2015 | Verenigd Koninkrijk, Ripon

Maandag 8 juni

Vanmorgen gaan we eerst op weg naar het stadje Ripon. De camping eigenaresse heeft ons verteld dat er in dat stadje een Kwikfit zit. De vriendelijke manager vertelt ons dat hij de banden niet op voorraad heeft, maar dat hij ze kan bestellen en morgenochtend in huis heeft. We mogen om 10 uur even bellen en als ze er dan zijn zal hij ze er direct omleggen. Dat zal dan zo’n anderhalf uur duren. Wij vinden dat prima en vertrekken dan voor een bezoek aan Fountains Abbey en de watertuinen van Studley Hall. De kloosterruïne van Fountains Abbey is wellicht de indrukwekkendste van Engeland. De abdij ligt midden in een groot landschapspark. Van het complex is zoveel bewaard gebleven dat het een goed beeld geeft van de vroegere Middeleeuwse grootheid. Dertien monniken uit York vestigden zich hier in 1132 en begonnen spoedig daarop met de bouw van de abdij. In de loop van de tijd werden zij welvarender door het houden van schapen. De vacht en het vlees van deze schapen was van een bijzondere goede kwaliteit en werd veel geëxporteerd naar Spanje en Vlaanderen. Op het hoogtepunt van hun welvaart hadden ze zelfs een eigen schip om de wol en het vlees te transporteren. In de zestiende eeuw kwam er door wanbeleid een eind aan het bewonen van het klooster. De overgebleven monniken moesten vertrekken en om te voorkomen dat zij terugkwamen werd het dak van het klooster verwijderd. Fountains Abbey ligt dus in een waardevolle Engelse landschapstuin die de naam Studley Royal draagt. De tuin dateert uit de achttiende eeuw. Voor de aanleg van de mooie waterpartijen is dankbaar gebruik gemaakt van het riviertje de Skell. De rechte oevers zijn ontworpen naar Nederlands model. In de tuin zijn verder nog o.a. een oude watermolen, een toren en een tempel te bekijken. Aan de westkant van het landgoed ligt het buitenhuis Fountains Hall. Het werd in 1611 voltooid en is opgetrokken uit stenen van de verlaten abdij. Een deel van dit huis is te bezichtigen. Al met al zijn we er wel een dagje zoet geweest, en een aanrader als je hier in de omgeving bent. Aan het eind van de dag rijden we weer terug naar Markington om op de camping aldaar nog een nachtje te slapen.