Bezoek aan de Kathedraal van Ripon - Reisverslag uit Ripon, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bezoek aan de Kathedraal van Ripon - Reisverslag uit Ripon, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bezoek aan de Kathedraal van Ripon

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

09 Juni 2015 | Verenigd Koninkrijk, Ripon

Dinsdag 9 juni

Als we de volgende morgen om 10 uur Kwikfit bellen horen we dat de banden nog niet gearriveerd zijn. De manager belooft ons te bellen zodra ze er zijn. We ruimen op het gemak de camper op en vertrekken om een uur of twaalf naar Ripon. Allereerst doen we boodschappen bij Sainsbury. We lunchen daarna in een gezellig cafeetje en wandelen daarna door dit leuke stadje’. Er is een gezellig marktplein met daarop een enorme obelisk en ook een mooi vakwerkhuis uit de 13e eeuw “Wakesman’s house” dat nu een museum is. De belangrijkste bezienswaardigheid is de kathedraal van Ripon, gewijd aan de heiligen Petrus en Wilfried. Er zijn verschillende stijlen te zien, laat-Romaans, vroeg Gotisch en Tudor. Een vriendelijke dame die de bezoekers verwelkomt vertelt ons dat op de plek waar nu de kathedraal staat door missionarissen in 655 een klooster gesticht werd. In de loop van de tijd werden de inwoners van deze streek gekerstend. De monniken bleven niet allemaal in de directe omgeving van Ripon, maar stichtten zelfs tot buiten de Britse eilanden nieuwe kloosterordes om zo het Christendom te verspreiden. Één van deze monniken was Willibrord die de Noordzee overstak naar de Nederlanden. In 696 werd hij gewijd tot eerste bisschop van Utrecht. En replica van hem is in deze kathedraal te bewonderen. De kleine Angelsaksische crypte onder het hoogaltaar dateert nog uit de tijd van Willibrord, dus uit de 7e eeuw. De Romaanse kapittelzaal is van 1080. De rest van de kerk is deels in de 13e en deels in de 14e eeuw. Om een uur of vier verlaten we deze prachtige kathedraal. We hebben nog steeds niets van Kwikfit gehoord en besluiten we maar weer richting de camping in Markington te gaan. Als we naar de camper lopen krijgen we een telefoontje dat de banden eindelijk gearriveerd zijn. Het is echter te laat om de banden te verwisselen. We maken een afspraak voor morgenochtend om half tien. De leuke dame van de camping moet erg lachen als ze ons wederom terug ziet komen. We hebben in deze mooie omgeving een paar leuke dagen gehad, maar hopen morgen onze reis naar het noorden weer te kunnen voortzetten.