Eden Camp in Malton - Reisverslag uit Malton, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Eden Camp in Malton - Reisverslag uit Malton, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Eden Camp in Malton

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

04 Juli 2015 | Verenigd Koninkrijk, Malton

Zaterdag 4 juli
Het heeft de hele nacht hard geregend en geonweerd en als we om 9 uur de gordijntjes van de camper opendoen is het weliswaar droog, maar te bewolkt en vochtig om buiten te ontbijten. We besluiten vandaag een bezoek te brengen aan het Eden Camp in Malton, zo’n 20 kilometer van de camping. Het is een museum over wat hier genoemd ”The People’s War” wordt genoemd n.l. de periode 1939 -1945. Verder wordt er in het museum de hele militaire geschiedenis van Groot Brittannië in de 20e eeuw behandeld. Het museum is ondergebracht in een voormalig krijgsgevangenkamp. Er zijn 29 barakken met ieder een eigen thema. Het begint in barak 1 met de opkomst van Hitler en doorloopt daarna alle facetten van de 2e wereldoorlog. Er is o.a. een barak over het thuisfront, over de onderzeeboten, over vrouwen in de oorlog, over oorlogsnieuws en radio communicatie kamers, het leven op straat, onderzeeboten, krijgsgevangen en ga zo maar door. Je kunt ervaren hoe het tijdens bombardementen is in de schuilkelders, compleet met rooklucht. Je loopt door een onderzeeër, je kunt plaatsnemen in een bommenwerper, ervaren, hoe het is als er totaal geen licht aan mag buiten, kortom te veel om op te noemen. Er is ook een barak gewijd aan de eerste Wereldoorlog. Heel interessant, want daarover weten we niet zo heel veel. Er is een barak waarin alle conflicten van na WOII worden behandeld en de laatste 6 barakken, die hier een museum in een museum worden genoemd vertellen het geschiedkundige verhaal over de periode vanaf het verdrag van Versailles tot aan het eind van de oorlog. Het geheel wordt in de laatste barak afgesloten door een kapel met daarin aan de wanden lijsten met heel veel namen van mensen die de oorlog niet hebben overleefd. Al met al is dit museumcomplex een indrukwekkende herinnering aan een tijd die niet vergeten mag worden. Er is zoveel te zien dat als om 5 uur Eden Camp haar deuren sluit we eigenlijk nog lang niet uitgekeken zijn. Wat een geweldig museum en wat zijn we blij dat we besloten hebben dit te bezoeken!
In de loop van de morgen was de lucht alweer opengebroken en als we terug naar de camping rijden is het 27 graden. Nog diep onder de indruk van alles wat we vandaag gezien hebben zitten we tot laat in de avond rustig buiten. Als we uiteindelijk naar binnen gaan wijst de thermometer nog 25 graden aan.