Bezoek aan Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bezoek aan Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Sarajevo

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

22 Mei 2022 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Zaterdag 21 mei

Na een voorspoedige reis zijn we gisteren aangekomen op de stadscamping van Sarajevo. De camping ligt bij een woonwijk en iedere paar uur horen we het gezang van de moskee. Vanmorgen al om kwart voor vijf!

Vandaag gaan allereerst naar het indrukwekkende tunnelmuseum, dat vlak naast het vliegveld ligt. Sarajevo is omgeven door bergen en In de oorlog van de negentiger jaren werd de stad drie jaar lang belegerd en beschoten door de Serviërs. Om de bevolking van essentiële goederen te voorzien en militairen in en uit de stad te smokkelen bouwden inwoners vanuit een huis vlakbij de luchthaven in 4 maanden een tunnel van 800 meter lang en 1.60m hoog onder het vliegveld door. Vooral het aan- en afvoeren van materialen, levensmiddelen en brandstof moest in het grootste geheim gebeuren. In de drukste periode werd de tunnel gebruikt door 4000 mensen. Het transport van de materialen bedroeg 20 ton per nacht die telkens in kleine hoeveelheden moest worden aangebracht. De tunnel werd de Tunnel of Hope genoemd. We bekijken een film met authentieke beelden van de bouw en nemen een kijkje in het deel van de tunnel. Het is heel indrukwekkend allemaal.

Na dit bezoek gaan we naar de stad.

Sarajevo is de hoofdstad van het land. Een groot deel van de bevolking is moslim, maar wonen ook Katholieken, Franciscanen en Joden in de stad. Ze leven hier vreedzaam met elkaar.

Sarajevo is voor ons o.a. bekend van de moord op aartshertog van Franz Ferdinand, en de Olympische spelen die hier in 1984 werd gehouden en uiteraard ook van de burgeroorlog die duurde van 1992 tot 1995. De inslagen van granaten en kanonskogels zijn ook nog duidelijk te zien. De inwoners hebben ze met rode verf gesmeerd om niet te vergeten.

Wij gaan met de kabelbaan omhoog naar de plek waar in 1984 de bobslee baan was. Ook die is in de oorlog vernietigd, maar door restanten kun je lopen. Het uitzicht over de stad is adembenemend.

Na de lunch maken we een wandeling door de stad. Van oost naar west loopt de rivier Miljacka er doorheen.

Het is een moderne stad, waarbij het opvalt dat de vrouwen nauwelijks hoofddoekjes dragen. Het mooiste gedeelte is toch de oude stad, met als middelpunt het duivenplein .Midden op het plein staat een Moorse fontein die lange tijd dienst deed als openbare drinkplaats. Dit gedeelte lijkt nog het meest op een oosterse bazaar. Nauwe straatjes met allerlei koopwaar en heel veel mensen.

Uiteraard bezoeken we de Kathedraal, bekijken we andere gebouwen en lopen we door de vleeshal. Om vijf uur vertrekken we weer richting camping.