Fietsen rond Počátky - Reisverslag uit Počátky, Tsjechische Republiek van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Fietsen rond Počátky - Reisverslag uit Počátky, Tsjechische Republiek van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Fietsen rond Počátky

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

10 Mei 2016 | Tsjechische Republiek, Počátky

Dinsdag 10 mei
Zowel gisteren als vandaag hebben we nog een fietstocht van zo’n 40 kilometer gemaakt door de prachtige omgeving rond Počátky. Het is hier niet zo warm als in Nederland, maar met een zonnetje en een graadje of 20 is het geweldig fietsweer. We rijden zonder al te grote moeite hellingen van 10% of meer. Wat tijdens de fietstochten opvalt zijn de vele visvijvers die rond alle dorpen en stadjes te vinden zijn. Navraag bij de campingeigenaar Rein hierover levert een leuk verhaal op. Rein vertelt ons dat deze visvijvers een belangrijke rol in dit gebied spelen. Ieder dorp en iedere stad heeft een visvereniging die zoveel mogelijk meertjes en vijvers pachten. In deze meertjes en vijvers zetten zij in het voorjaar kweekkarpers uit, die zij in het najaar er weer uithalen en op grootte sorteren. Deze gaan tot de Kerst in kleine bassins. Karpers zijn hier namelijk dé delicatesse om met Kerstmis te eten. Te vergelijken met b.v. een kalkoen bij ons. Daags voor Kerst gaan leden van deze visverenigingen met een stand en de nog levende karpers 24 uur bij de parkeerplaats van de plaatselijke supermarkten staan om deze te verkopen. Je zoekt er een uit, zij vissen hem uit het water en hakken de kop eraf. Ook het meertje van de camping waar wij aan staan wordt door Rein aan de visvereniging verpacht. De reden dat de visverenigingen zoveel mogelijk meertjes en vijvers proberen te pachten heeft met geld te maken. De kweek van karpers wordt namelijk door de EU gesubsidieerd. Die subsidie wordt berekend aan de hand van de hoeveelheid viswater. Hoe meer viswater hoe meer subsidie. Nooit eerder geweten dat wij meebetaalden aan de Kerstkarpers van de Tsjechen!
Woensdag vertrekken we aan het eind van de morgen naar het plaatsje Jindřichŭv Hradec. We hebben daar een afspraak bij de plaatselijke bandenwacht om de twee voorbanden van de camper te vervangen. Dat hadden we afgelopen winter willen doen, maar door alle omstandigheden is het er niet van gekomen. Via Rein hebben we hier een afspraak kunnen maken om het alsnog te doen. Het karwei is snel geklaard en we rijden daarna naar de Albert Hypermarkt om onze voorraden aan te vullen. Het is de Tsjechische Albert Hein, waar we dus gewoon AH beschuit en andere bekende merken kunnen kopen. Wel handig, we kunnen nu gewoon lezen wat we kopen. Als we weer terug op de camping zijn pakken we de fiets en gaan we het bos in dat aan de camping grenst. Er is een bron in het bos met het zuiverste water van Tsjechië. Er staat een overkappinkje bij waar een portret hangt van de heilige Ludmilla. Volgens de bewoners heeft het water een helende werking. We zien ook regelmatig mensen uit het dorp met flessen lopen, die ze daar gaan vullen. Onder het portret van Ludmilla hangen ook drinkbekers van mensen uit het dorp. Of het heilzaam werkt weten we niet, maar het is wel heel lekker. Als we weer terug op de camping zijn drinken we buiten in het zonnetje nog een heerlijk Tsjechisch wit wijntje. Misschien voorlopig wel voor de laatste keer, want Rein vertelt ons dat het weer gaat veranderen. Het wordt waarschijnlijk regenachtig en een stuk frisser.

• 15 Mei 2016 - 09:59

Yvonne Schotte:

Hallo An en Henk,
    Ik heb net eens even de tijd genomen om op jullie site te kijken. Wat is dit leuk ook zo met de foto's erbij.
    Wij gaan jullie verder volgen.
    Veel plezier en mooi weer,
    groetjes Rob en Yvonne

• 15 Mei 2016 - 13:04

Fiene Van Den Akker:

Fijn dat jullie nog zoveel kunnen fietsen en tegelijk genieten van de mooie omgeving.
    Ik hoop voor jullie, dat het weer nog even goed blijft hier begint het wisselend te worden.
    Veel water daar drinken wie weet waar het goed voor is.
    groetjes van
    Fiene