Bezoek aan het stadje Telč - Reisverslag uit Telč, Tsjechische Republiek van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bezoek aan het stadje Telč - Reisverslag uit Telč, Tsjechische Republiek van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bezoek aan het stadje Telč

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

07 Mei 2016 | Tsjechische Republiek, Telč

Zaterdag 7 mei
Niet ver van de camping op zo’n 25 kilometer afstand ligt het schilderachtige stadje Telč. Na het ontbijt vertrekken we met de camper om dit stadje te gaan bezoeken. Telč Is in de 14e eeuw gesticht door de heren van Hradec en de inwoners leefden voornamelijk van de inkomsten van de visvijvers rond de stad. Deze grote vijvers, die met elkaar verbonden zijn door een kanaal dat over het kasteelterrein loopt geven het mooie stadje nog meer glans. In 1530 werd een groot deel van het stadje door brand verwoest, maar de Gothische kerken bleven gelukkig gespaard. Het stadje is zo bijzonder dat het in 1992 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco kwam. Er is een groot stadsplein met prachtige arcade huizen uit de renaissance. Bijna elk huis is anders en prachtig geschilderd in pasteltinten. Verder is er op het uitgestrekte plein met kinderkopjes nog een fontein en een pestzuil. Aan het plein staan ook nog 2 kerken: de middeleeuwse ST. Jakobskerk en de 13e -eeuwse Heilige Geestkerk, de oudste kerk van Telč. We kijken onze ogen uit! Er is in het stadje ook een kasteel in de Renaissancestijl dat in handen is van de Liechtensteins. Als je aan het eind van het plein door de kleine stadspoort loopt kom je in de kasteeltuin. We wandelen een poosje door de tuin en bekijken de grote vijvers, gaan daarna weer terug naar het stadplein en eten net als vele andere bezoekers een ijsje op een van de vele witgeschilderde bankjes. Daarna zoeken we de camper weer op en rijden op het gemakje terug naar de camping.
Zondagmorgen zijn we uitgenodigd door campingeigenaar Rein voor koffie met Hollandse appelgebak. Het is erg gezellig! Rein is een goede verhalenverteller en voor we het weten is de ochtend om. ’s Middags maken we een fietstocht in de landelijke omgeving. Het landschap is heuvelachtig, maar met onze Gazelle fietsen prima te doen. We genieten van de mooie vergezichten en de rust die hier nog heerst. We passeren het aparte stationnetje van Jihlávka, dat in the middle of nowhere staat, maar wel in gebruik is. Om een uur of zes zijn we weer terug op de camping waar we onszelf trakteren op een portje.

• 09 Mei 2016 - 11:44

Kitty Metz:

Wat een mooie stad en wat een geschiedenis. Geweldig van jullie dat je ons mee laat genieten via deze "nieuwsbrieven".
    Groetjes,

Kitty