Museum Ieper - Reisverslag uit Ieper, België van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Museum Ieper - Reisverslag uit Ieper, België van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Museum Ieper

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

24 Mei 2024 | België, Ieper

Donderdag 24 mei

Na de lunch vertrekken we deze keer per taxi naar Ieper. We gaan vandaag naar het museum In Flandres Fields in de Lakenhallen. Het museum vertelt de aanloop naar, en het verhaal van WO l in deze streek.

Na de val van Antwerpen liep de oorlog vast. Dat gebeurde tijdens de slag aan de rivier de IJzer en in de 1e slag bij Ieper. In het museum zie je het verloop van beide veldslagen heel mooi op een maquette. We leren dat er 3 slagen bij Ieper zijn geweest en een Duits Lente-offensief, dat de loopgraven tot op 2 kilometer van Ieper bracht. Vanaf 18 juli kwam het tegenoffensief op gang en dat leidde uiteindelijk tot de wapenstilstand op 11 november 2018.

In het museum zijn honderden voorwerpen te zien, van kleding tot wapens en munitie. Heel veel oude beelden tonen hoe de loopgraven werden gemaakt en ondergrondse gangen werden gegraven. Er is een wand met mooie posters uit allerlei landen om aanmelding voor het leger te stimuleren. Er staat een oude wagen die de eerste tijd diende om gewonden te vervoeren. De oorlogsvoering gebeurde ook met paarden. Zij dienden om voorraden aan te voeren en te verplaatsen. Omdat paarden minder sterk zijn werden later muilezels uit Amerika gebruikt. Na de oorlog zijn er honderden kadavers van deze dieren in de grond gevonden.

In het museum hangen ook schermen met films waarop acteurs in diverse uniformen en kleding een persoonlijk verhaal vertellen van soldaten uit verschillende legers, vluchtelingen, en ook de officier die opdracht gaf tot het gebruik van gifgassen. Dat zorgt dat de geschiedenis persoonlijk wordt, en maakt toch wel heel veel indruk op ons!

Henk beklimt ook nog de Belfort. De trap telt 232 treden. Een hele klim, maar zeer de moeite waard! Hij heeft er prachtig uitzicht over de stad.

Na het bezoek aan dit prachtige museum wandelen we nog wat rond in deze mooie herbouwde stad en bezoeken we de St. Maartenskathedraal. De originele kathedraal uit de 13e eeuw werd ook volledig verwoest, maar vanaf 1922 aan de hand van vooroorlogse tekeningen en restauratieplannen opnieuw opgebouwd, en is een trouwe weergave van het vroeg gotische origineel. Gelukkig werden er veel kunstschatten uit de kerk gered en deze zijn allemaal weer teruggeplaatst. Er zijn o.a. praalgraven van Ieperse bisschoppen uit de 16e eeuw. De glas in lood ramen, die uiteraard uit de 20e eeuw stammen zijn ook erg mooi.

Om zes uur eten we in de stad en gaan daarna naar de ceremonie bij de Menenpoort. Om acht uur wordt hier al sinds 1928 iedere avond de Last Post geblazen voor alle slachtoffers van WO l. De Menenpoort wordt op dit moment gerestaureerd, maar blijft indrukwekkend om te zien. In de bogen staan de namen van meer dan 52000 gesneuvelde militairen. Overal zie je kransen van klaprozen. De ceremonie maakt veel indruk. Allereerst wordt iedereen (en er zijn heel veel mensen) verzocht rechtop te gaan staan en te zwijgen. Daarna komt het “geeft acht” en de Last Post. Dan wordt een soort aanmaning in het Engels gedaan waar gezegd wordt dat wij wel oud worden maar de gesneuvelden dat niet geworden zijn. En dat we hen elke dag bij het ondergaan van de zon moeten gedenken. De toeschouwers zeggen dan “We will remember them”. Er volgt een minuut stilte en dan krijgen mensen de gelegenheid een krans te leggen. Na afloop gaan we weer met de taxi terug naar de camping. We hebben veel om over na te denken.

• 25 Mei 2024 - 19:28

Betty Van Delft:

Indrukwekkend deze herdenking! Helaas is oorlog voor veel mensen momenteel niet iets uit het verleden.

Wat een prestatie Henk, om zo'n hoge toren te beklimmen!

We wensen jullie een fijne tijd en mooie reis!

Groeten van Theo en Betty van Delft.

• 25 Mei 2024 - 19:54

Gerrit Boon :