Port-le-Grand - Reisverslag uit Port-le-Grand, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Port-le-Grand - Reisverslag uit Port-le-Grand, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Port-le-Grand

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

26 Mei 2024 | Frankrijk, Port-le-Grand

Zondag 26 mei

De wekker gaat al heel vroeg. Vandaag sluiten we aan bij de groep en er is ons verzocht uiterlijk 12 uur op de startcamping aanwezig te zijn. We vertrekken om kwart voor negen uit Ieper en rijden 165 kilometer zuidwaarts. We vermijden de tolwegen en rijden over rustige wegen door het Noord Franse landschap naar het stadje Port-le-Grand. Waar we om half twaalf arriveren. We krijgen een mooi plekje toegewezen en maken na de lunch kennis met het reisleidersechtpaar. Om vier uur hebben we in de uitbundig schijnende zon onder het genot van een glaasje bubbels het welkompraatje en ontmoeten we onze medereizigers voor de komende drie weken. De “Plaisirs de France” reis is begonnen.

Maandag rijden we met eigen vervoer (wij krijgen een lift) naar het kleine stationnetje van Noyelles-sur-Mer en maken met een stoomtreintje op smalspoor een 25 minuten durend ritje door de baai van de Somme naar het stadje Saint-Valery-sur-Somme. We maken een wandeling langs de boulevard met mooi uitzicht over de rivier en het landschap naar een restaurant, waar we genieten van een overheerlijke lunch met mosselen. De mensen die geen mosselen lusten krijgen een lekkerbekje. Na de lunch wandelen we langs de oude stadsmuur en bewaard gebleven torens omhoog naar het Middeleeuwse historisch centrum. Bij de 11e -eeuwse stadspoort Porte Guillaume hangt een plaquette van Jeanne d’ Arc. Zij zou hier doorheen gereden zijn. We bezoeken de Gothische parochiekerk Saint-Martin. De constructie dateert uit de 13e eeuw. Maar de kerk zoals hij nu is werd in het jaar 1500 ingewijd. Het heeft een heel apart patroon in het bouwwerk. Henk loopt met een groot deel van de groep langs een lange trap terug naar de boulevard en ik daal met het scootje weer rustig over de hobbelige keitjes naar het benedenstadje. We wandelen nog wat door de straatjes van de stad. Er zijn hele smalle steegjes en vrolijk gekleurde kleine huisjes. De gids vertelt dat dit de oude vissershuizen zijn. Zij waren erg arm en woonden met velen hierin. Om half zes vertrekken we met het stoomtreintje terug naar Noyelles-sur-Mer, en rijden we weer naar de camping.

Dinsdag is het erg regenachtig. We doen de was en Henk gaat in de middag een potje jeu de boulen. Morgen op weg naar Parijs.