Lissabon / Alfama - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Lissabon / Alfama - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Lissabon / Alfama

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

09 Maart 2024 | Portugal, Cascais

Zaterdag 9 maart

Na twee nachten en een dag met storm en veel regen(het was hier code rood) vertrekken we vandaag om negen uur voor onze tweede excursie naar Lissabon. Ons eerste doel is het oude klooster Madre de Deus. Het klooster is gebouwd in het begin van de 16e eeuw in Manuelstijl gebouwd , maar bij de grote aardbeving in 1755 volledig verwoest. Hierna is het weer gerestaureerd in renaissancestijl met barokke elementen. De belangrijkste reden van ons bezoek is het Azuleja museum. In dit tegeltjes museum vertelt onze gids ons aan de hand van mooie panelen, losse tegels en foto’s de ontwikkeling van het tegel maken door de eeuwen heen van de introductie van de Moren, de Spaanse invloed tot de Portugese stijl. We zien hele mooie panelen, kerkelijke maar ook tegelpanelen met motieven die als versiering in huizen en openbare gebouwen dienden. Ook nu worden nog vaak tegels met allerlei motieven als versiering gebruikt. Het belangrijkste stuk van het museum hangt op de tweede verdieping: Het panorama van Lissabon, afkomstig uit de tijd vóór de grote aardbeving van 1755. Het paneel is in totaal 23 meter lang en is gemaakt met 1300 tegels. Dankzij dit paneel weten de Portugezen hoe de stad er vóór de aardbeving heeft uitgezien. Na het bezoek bekijken we de rest van het klooster. Het kan hier en daar wel een opknapbeurt gebruiken. Ook het dak lekt wat blijkt uit de vele teiltjes die overal staan. Het mooist is ook hier de kloosterkerk Madre Deus die halverwege de 16e eeuw werd voltooid, maar pas in de 18e eeuw zijn rijke aankleding kreeg. Het rococo altaarstuk stamt van na de grote aardbeving.

Aan het eind van de ochtend maken we een wandeling door één van de oudste wijken van de stad de wijk Alfama. We bekijken de buitenkant van de Sé kathedraal en lopen daarna naar het centrum en door de belangrijkste winkelstraat van de stad. Opvallend is neogotische lift Elevador de Santa Justa die hoog boven de winkelstraat uittorent. Deze lift werd aan het begin van de 20e eeuw gebouwd door een leerling van Eiffel. Op het hoogste punt van de toren bevindt zich een uitkijkplatform van waaraf je een prachtig uitzicht over het centrum van Lissabon hebt.

Na de lunch in het oudste restaurant van Lissabon rijden we met de bus over de brug van de 25e april naar het beeld van Cristo Rei. Dit 28 meter hoge beeld dat op een voetstuk van 82 meter staat was bedoeld als smeekbede naar God om Portugal buiten de tweede wereldoorlog te houden, maar werd pas tussen 1949 en 1959 gebouwd in opdracht van de toenmalige beruchte premier Salazar. Het beeld lijkt sterk op het gelijknamige Christusbeeld in Rio de Janeiro en heeft voor de inwoners van Lissabon en d rest van Portugal een sterke religieuze betekenis. Het is een populaire plek voor pelgrims en bezoekers om te bidden. Je kunt met een lift naar boven om bovenop het beeld te staan. Vandaag stormt het en kan de lift niet gebruikt worden. Er is ook een kapel met een mooie beschildering en een Mariabeeld aan de muur. Je kunt er een kaarsje branden en tot rust kan komen. Buiten heb je een fantastisch uitzicht over de Taag en de stad. Om vier uur vertrekt de bus weer naar de camping. We hebben ook vandaag weer volop genoten van deze geweldige excursie!

• 11 Maart 2024 - 14:59

Kitty Metz:

Ik heb genoten van alle tegels. De tableaux, maar ook op de vloer.

Zo bijzonder!!

Volgende keer wil ik wel met jullie mee naar Portugal.