Nancy - Reisverslag uit Nancy, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Nancy - Reisverslag uit Nancy, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Nancy

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

15 April 2017 | Frankrijk, Nancy

Zaterdag 15 april
Het miezert als we om 10 uur van de camping vertrekken. We rijden via een mooie binnenweg België binnen. Ons doel vandaag is de stad Nancy in Frankrijk, maar we willen eerst de Amerikaanse Militaire Begraafplaats Henri-Chapelle in de Ardennen bezoeken. De begraafplaats is prachtig op een heuvel gelegen en kijkt uit over het Maasdal. Helaas regent het inmiddels nog harder en is er veel laaghangende bewolking dat het uitzicht belemmert. De begraafplaats zelf is net zo indrukwekkend als in Margraten. Ook hier liggen ca 8000 militairen begraven.
Na een tijdje te hebben rondgekeken vervolgen we onze weg in zuidelijke richting over de heuvels van de Ardennen en daarna de E25. Deze snelweg brengt ons via de steden Luxemburg en Metz uiteindelijk na ruim 300 kilometer in de stad Metz. De camping die ik had uitgezocht blijkt uiteindelijk een camperplek bij het havenkantoortje aan de rivier de Meurthe, vlakbij het centrum van de stad. Van rustig slapen zal hier niet veel komen. We staan pal naast een drukke straat met vlakbij ook nog stoplichten. We maken nog een wandelingetje naar de stad en brengen de rest van de avond in de camper door.
Zondagmorgen fietsen we na het ontbijt naar het centrum van de stad. Onze eerste stop is het beroemde Stanislas plein, volgens velen het mooiste plein van Frankrijk. Het is werkelijk een prachtig plein! Alle toegangswegen hebben een poort of een smeedijzeren hek. Er zijn mooie sculpturen en gebouwen waaronder het gemeentehuis. In het midden staat een standbeeld van de Poolse koning Stanislas Leszcinski, die in Nancy een tijd in ballingschap leefde, en uit dankbaarheid hiervoor de stad Nancy dit plein schonk. Na al deze pracht en praal te hebben bewonderd fietsen we verder door de stad. We bekijken de mooie huizen in Art Nouveau stijl en de diverse kerken, en bezoeken de Basiliek van Sint Epvre. Deze Gotische kerk heeft 74 grote glas in lood ramen en heeft veel prachtig houtsnijwerk. Er zijn acht klokken waarvan de zwaarste 3500 kilo weegt. Ze produceren, zoals we kunnen horen, behoorlijk wat geluid. We zijn in de kerk op deze 1e paasdag getuige van een katholieke doopdienst. Erg mooi! Na het bezoek aan de basiliek maken we een fietstochtje langs de rivier de Meurthe en rijden we aan het eind van de middag terug naar de camper voor het avondeten. Als het bijna donker is gaan we voor de laatste keer terug naar het Stanislas plein en genieten we van de prachtig verlichte gebouwen, kerken en poorten.
Het bezoek aan de stad Nancy is ons goed bevallen.