Oradour sur Glane - Reisverslag uit Oradour-sur-Glane, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Oradour sur Glane - Reisverslag uit Oradour-sur-Glane, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Oradour sur Glane

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

08 Mei 2017 | Frankrijk, Oradour-sur-Glane

Maandag 8 mei
Vandaag herdenken de Fransen alle mensen die tijdens de tweede wereldoorlog zijn omgekomen en gaan wij met de fiets op weg naar Oradour sur Glane, een stadje op zo’n 25 kilometer afstand van Limoges. Het is een mooie tocht door een landelijk gebied met zeer pittige klimmetjes. Het hoogste punt ligt op 400 meter, maar met onze onvolprezen Gazelle fiets lukt het prima en arriveren we rond lunchtijd in het stadje. Oradour-sur-Glane was een welvarend dorp in de Limousin. Voor de tweede wereldoorlog waren er diverse restaurants, waar mensen kwamen om te genieten van de mooie omgeving. Inwoners van Limoges kwamen om te picknicken of te vissen in de Glane. Het stadje zou nooit bekend zijn geworden als er hier op 10 juni 1944 geen vreselijk drama had plaatsgevonden. Die dag waren er in het stadje 648 mannen, vrouwen en kinderen aanwezig. Om onduidelijke redenen, waarschijnlijk als vergelding voor iets, besloten de Duitsers het dorp te omsingelen en alle aan en afvoerwegen af te sluiten. Alle inwoners werden verzameld, waarna de mannen van de vrouwen werden gescheiden. Niet veel later werden de mannelijke inwoners doodgeschoten. De vrouwen en kinderen werden in de kerk opgesloten, die daarna werd opgeblazen en de rest van het dorp werd verwoest. In een paar uur tijd vonden 642 mannen, vrouwen en kinderen de dood. Het jongste slachtoffertje was slechts acht dagen oud. Slechts 6 mannen wisten te ontsnappen. Na de oorlog werd er besloten het dorp te laten zoals het door de Duitsers was achtergelaten, als monument, zodat de mensheid voor altijd herinnerd zou worden aan de barbaarsheid van de oorlog.
We wandelen tussen de ruines. De auto van de dorparts staat nog altijd achtergelaten op het vroegere plein en aan de restanten van wat eens huizen waren herinneren oude naamplaatjes aan wie er toen woonden, Je ziet waar de bakker woonde. Zij bakoven is nog te herkennen. Waar de garage was, de benzinepomp. Waar de mannen zijn doodgeschoten. De verwoeste kerk. Het maakt diepe indruk op ons! Om een uur of vier rijden we uiteindelijk weer rustig terug naar Limoges.

• 11 Mei 2017 - 10:58

Kitty Metz:

Indrukwekkend. Uiteraard had ik al eens het enorm trieste verhaal gehoord, maar nooit foto's gezien.
    Maar er lopen nu mensen (toeristen uiteraard) in de straatjes en dat geeft een bizar beeld.
    Mooi dat jullie dit met ons willen delen.

Groetjes en goede reis verder.

Kitty