Boekarest - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Boekarest - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Boekarest

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

27 Mei 2016 | Roemenië, Boekarest

Vrijdag 27 mei
Om half negen staat de bus met gids gereed om ons naar het centrum van de stad te brengen. Allereerst rijden we weer langs een aantal bezienswaardigheden en vertelt hij over de geschiedenis van de stad. De prins van Wallachië, Vlad de Spietser maakte in 1459 de burcht van Boekarest tot zijn hoofdstad. Vlad III (Dracula) besloot om hier zijn hof te vestigen omdat het verder van de Karpaten, en de invloed van Hongarije was dan de vorige twee hoofdsteden. Bovendien was Boekarest strategisch gelegen aan de handelsroute tussen het Zuidoost-Europa en het noorden en westen. We stoppen bij het plein Calea Victoriel waar de universiteit en het prachtige muziekgebouw aan is gelegen. Ook daar vertelt de gids het een en ander over, en daarna lopen we naar een authentiek restaurant voor een heerlijk kopje koffie. Vervolgens brengt de bus ons naar het enorme paleis dat voormalig dictator Ceauşescu na de aardbeving van 1977 liet bouwen. We krijgen daar een rondleiding, maar aangezien het parlement daar ook zetelt, moeten we onze paspoorten afgeven, gaan we door detectiepoortjes en worden we ook nog gefouilleerd. Daarna mogen we met een gids naar binnen. Hij vertelt dat er o.a. 20000 huizen en 20 kerken gesloopt zijn om plaats te maken voor de bouw van dit enorme paleis. Het paleis heeft meer dan tweeduizend zalen, de een met nog meer pracht en praal dan de ander. Het vloeroppervlak beslaat 65000 vierkante kilometer! Er is rijkelijk gebruik gemaakt van diverse soorten marmer en heel veel kristal. Er zijn kroonluchters van kristal die meer dan twee ton wegen. Eigenlijk is het de waanzin ten top! Een deel van de enorme zalen wordt tegenwoordig gebruikt voor seminaries, tentoonstellingen en andere evenementen. Na een uur is de rondleiding afgelopen en vertelt de gids ons dat we ruim een kilometer hebben gelopen, maar slechts 3 procent van het paleis hebben gezien. Echt ongelooflijk!
Na de heerlijke lunch (uiteraard met wijn) maken we een rondwandeling door het oude centrum. We bezoeken nog een heel mooi, van oorsprong Grieks kerkje, krijgen uitleg over de gebouwen en de restanten van de oude burcht en gaan om half vijf terug naar de camping. Met een deel van de groep vertrekken we om zes uur opnieuw om een concert van het Philharmonisch orkest bij te wonen in de concertzaal Atheneum, een van de mooiste bouwwerken van de stad. Een mooie afsluiting van een onvergetelijke dag.
Zaterdag gebruiken we om wat te wassen en in het enorme winkelcentrum een paar kilometer verderop inkopen te doen. De rest van de dag luieren we buiten in het zonnetje. Het is 25 graden in de schaduw.

• 30 Mei 2016 - 17:28

Fiene Van Den Akker:

Het orkest met koor was zeker wel erg mooi? Wat hebben ze daar allemaal mooie oude gebouwen.
    En vaak mooi tot redelijk onderhouden, dat zijn natuurlijk wel de trekpleisters.
    Gaat het verder goed met jullie? Is het vermoeiend of valt dat mee.
    Henk heeft in ieder geval ook nog een band kunnen verwisselen wel fijn dat je elkaar zo helpt.
    groetjes van mij
    Fiene

• 30 Mei 2016 - 20:47

An En Henk:

Hoi Fiene, het gaat uitstekend met ons. Het reizen met een groep is gezellig, en we zien heel veel mooie dingen. We zitten nu aan de Zwarte Zee en vertrekken morgen naar Bulgarije. Ben benieuwd! Groetjes van ons

• 30 Mei 2016 - 23:50

Kitty:

geweldig, wat een belevenissen. En de wijn: wel meer dan twee glaasjes i.v.m. het rijden of kijkt men daar niet zo nauw? Wat fijn, dat wij zo mee mogen genieten van jullie belevenissen. Het ,lijkt me dat je je verloren kunt voelen in de grote ruimten van die paleizen en andere gebouwen.

en in een ander land concerten meemaken. Dat is toch ook heel bijzonder.
    Heb het afgelopen weekend genoten van de slotconcerten van het Kon. Elisabeth concours in Brussel.
    Tjechische pianist was de beste.

Ik ben heel benieuwd wat jullie voor moois in Bulgarije gaan zien. Daar hoor je nooit zo veel over. Maar jullie zullen wel wat gevonden hebben, anders stond dit land niet op jullie lijstje. Alleen weet ik dat er fijn gewintersport kan worden en dat de wijn heel lekker is. Ik hoop dat jullie dit kunnen beamen.
    Groetjes, Kitty

• 31 Mei 2016 - 17:44

An En Henk:

De wijn wordt genuttigd na de rit Kitty. En het voordeel van het reizen met de groep is dat we voor excursies bij de camping met een bus opgehaald worden, zodat we zonder problemen van de heerlijke wijnen kunnen genieten.

• 31 Mei 2016 - 17:44