Bezoek spookstad Mystras - Reisverslag uit Mystrás, Griekenland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bezoek spookstad Mystras - Reisverslag uit Mystrás, Griekenland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bezoek spookstad Mystras

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

01 Juni 2023 | Griekenland, Mystrás

Woensdag 31 mei

Vandaag gaan we op excursie naar de ruïnes van de vestingstad Mystras, in de bergen vlakbij Sparta. Aangezien de plek niet ver van de camping is gaan we met taxi’s naar boven.

De gids vertelt de geschiedenis van de oude stad, die in 1249 gesticht is door de Frankische ridder Guillaume ll de Villehardouin. Hij bouwde op de plek een fort. Tien jaar later werd de ridder tijdens een gevecht gevangengenomen door de Byzantijnen. Toen Constantinopel in 1261 op de kruisridders heroverd werd moest Guillaume ll de Villehardouin zijn bezittingen opgeven. Mystras en omgeving kwam toen onder Byzantijns gezag. Er kwam eerst een

Byzantijnse gouverneur, maar om de Frankische en Turkse druk het hoofd te bieden reorganiseerde Constantinopel de regio. Zo ontstond het Despotaat van Moréa. De despoten kwamen meestal uit keizerlijke families. Zij lieten op de heuvel vele kerken, kloosters en fortificaties bouwen. Hier beleefde Byzantium in de eerste helft van de 15e eeuw zijn laatste grote culturele bloei.

In 1460 vielen de Turken Moréa binnen en veroverden ook Mystras. In 1772 werd de stad bij gevechten tegen Russische en Griekse troepen volledig in de as gelegd.

We betreden deze “spookstad” in de bovenstad waar we als eerste de Agia Sofia kerk bekijken. Wat verder naar boven zien we het kasteel van de Frankische ridder.

Als we verder lopen beginnende zolen van Henk’s wandelschoenen los te raken. Twee dames uit onze groep komen op het lumineuze idee pvc handschoenen om de schoenen heen te doen. Dit gaat een tijdje goed. We bekijken nog een kerk de Moni Pantanassas. Deze kerk werd in 1428 als laatste kerk in Mystras gebouwd en heeft prachtige fresco‘s in de gewelven.Als we bij het 13e eeuwse kloostercomplex het Vrontochion komen zijn de handschoenen versleten. Maar hulp is dichtbij. In dit klooster wonen nog een paar nonnen en een van hen wenkt Henk en geeft hem een paar nieuwe herenschoenen. Weliswaar een maat te groot , maar zo kan hij de tocht vervolgen. We zien verder nog het despotenpaleis, een zeldzaam voorbeeld van Byzantijnse stadsarchitectuur.

Bij de ingang van de benedenstad staat de oudste kerk van de stad, de Mitropoli Hij stamt uit 1291, maar de koepels zijn pas in het begin van de 15e eeuw toegevoegd. Je bereikt de kerk door een dubbele binnenplaats en ook hier zijn mooie fresco’s te bewonderen.

We verlaten deze indrukwekkende oude stad via de beneden ingang en dalen af naar een leuk restaurant waar we gezamenlijk een heerlijke lunch met o.a. lamsvlees nuttigen. Daarna gaan we terug naar de camping, een deel van ons lopend en de rest met een taxi.

Donderdag verlaten we de camping en rijden we door de bergen naar onze meest zuidelijk gelegen stop van Griekenland, het plaatsje Pylos.

Onderweg blijkt een deel van de bergweg afgesloten en worden we, ik mag wel zeggen avontuurlijk omgeleid naar de stad Kalamata. Het weggetje van 30 km. lang is camperbreed en heeft vele hele scherpe haarspeldbochten.. Onderweg zien we een klein kerkje dat via een trap is te bereiken. Henk zet de camper stil, doet de knipperlichten aan en gaat het even bekijken. Gelukkig komen we maar één auto tegen, die met passen en meten op een wat bredere plek net voorbij kan en bereiken we zonder schade de normale weg weer.

Om vier uur arriveren we veilig op de mooie, pal aan zee gelegen camping. Hier zullen we de komende drie dagen blijven.

• 03 Juni 2023 - 11:37

Kitty Metz:

Dus de volgende keer een tube bisonkit mee of een paar extra schoenen Henk!!

• 04 Juni 2023 - 21:53

Kitty Metz:

toch weer even de fresco's en de kerken/kerkjes bekeken. Wat mooi allemaal.

Lieve groet,

Kitty