Chateau Vaux-le-Vicomte - Reisverslag uit Maincy, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Chateau Vaux-le-Vicomte - Reisverslag uit Maincy, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Chateau Vaux-le-Vicomte

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

31 Mei 2024 | Frankrijk, Maincy

Vrijdag 31 mei 2024

Om twee uur vertrekken we met eigen vervoer naar Chateau Vaux-le-Vicomte. Wij rijden voor de tweede keer mee met Joan en Zwanny, een leuk stel uit Nieuw Roden. Net voor we het kasteel binnengaan worden we overvallen door een enorme hoosbui. Het wordt dus een bezoek met doorweekte kleren, maar dat mag de pret niet drukken.

We lezen het verhaal over de geschiedenis van dit prachtige kasteel.

Het Chateau Vaux-le-Vicomte is het verhaal van Nicolas Fouquet, een man van burgerlijke komaf. Zijn familie maakte fortuin onder kardinaal Le Richelieu, de eerste minister in de regering van koning Lodewijk XIII. De jonge Nicolas studeerde rechten aan de Sorbonne en trouwde een rijke vrouw: Louise Fourché de Quehillac. Zijn vader stierf toen Nicolas 26 jaar was en vanaf dat moment was hij hoofd van de familie. Hij kreeg het beheer over een aanzienlijk familiefortuin. In 1641 kocht hij de adellijke domeinen van Vaux-le Vicomte. Tijdens de burgeroorlog kiest hij partij voor eerste minister kardinaal Mazarin en koningin-regentes Anna van Oostenrijk, de moeder van Lodewijk XIV. Als dank voor de bewezen diensten kan hij het ambt van procureur-generaal van het parlement van Parijs kopen. Een ambt dat hem juridische onschendbaarheid verleende. Zijn echtgenote Louise overleed in 1642, zes maanden na de geboorte van hun dochter Marie. In 1651 hertrouwde hij met de 51-jarige Marie Madeleine de Castille-Villemereuil. In 1653 werd hij minister van financiën onder kardinaal Mazarin en koningin Anna van Oostenrijk. Omdat hij niet de eerste was die voor deze functie in aanmerking zou komen maken jaloerse kardinalen hem het leven zo onaangenaam als maar mogelijk is. Het verhaal gaat dat de staatskas vanwege de 30-jarige oorlog met Spanje helemaal leeg was en er dus als minister van financiën geen eer was te behalen. Aan de andere kant was hij listig genoeg om de staat peperdure leningen te verstrekkenuit zijn eigen vermogen. Zo legde zijn ministerschap hem geen windeieren. En daar maakte hij bepaald geen vrienden mee. De uitbreiding van het kleine, oorspronkelijke kasteel begon in 1656 en daar moesten drie complete dorpen voor worden ontruimd. Drie architecten (Louis le Veau voor het bouwwerk, André le Nôtre voor de tuin en Charles le Brun voor het interieur) zorgden ervoor dat op 17 augustus 1661 een house warming party kon worden gegeven. Iedereen was er. Koningin-moeder Anna van Oostenrijk, Lodewijk XIV , en de hele ministerploeg was er. Drie sterren kok Francois Vatel verzorgde het diner. Er werd een toneelstuk van Molière opgevoerd. Gasten konden in de prachtige tuinen wandelen. Een groots vuurwerk verlichtte de paden. Het verhaal gaat dat Lodewijk XIV dacht “Hoe is het mogelijk dat een minister, uiteindelijk zijn mindere, zo’n oogverblindend bouwwerk kon realiseren inclusief een ingebruikname met alle pracht en praal”. Het kan haast niet anders of dat moest betaald zijn met dubieuze middelen. Het lot van Nicolas Fouquet was bezegeld. Hij werd op 5 september 1661, nog geen maand na zijn galafeest, gearresteerd en na een showproces dat drie jaren duurde veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Chateau Veaux-le-Vicomte, met de heerlijkheden Melun en Belle-Ile, bleef in bezit van de familie. Het kasteel werd in 1705 verkocht aan maarschalk de Villars. Deze stierf in 1734; zijn echtgenote in 1763. Hun zoon, diep in de schulden, sloopte alles met een beetje waarde en verkocht dat. Tot en met het uitgeklede kasteel. (1764) In de 19e eeuw kocht Alfred Sommier het in verval geraakte kasteel en liet het restaureren. Tot vandaag is het in bezit van zijn nakomelingen.

We bewonderen het prachtige interieur van bijzondere kasteel dat als voorbeeld werd gebruikt voor de bouw van het beroemde kasteel van Versailles. Vooral de plafondschilderingen zijn erg mooi. Maar ook de inrichting van de diverse vertrekken. Veel pracht en praal. We kijken onze ogen uit! Na het bezoek drinken we nog gezellig een kopje koffie in het restaurant en rijden daarna weer terug naar de camping.