Haapsalu - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Haapsalu - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Haapsalu

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

02 Juni 2018 | Estland, Haapsalu

Zaterdag 2 juni
Vandaag zijn we aangekomen in het stadje Haapsalu. Tot onze grote verbazing was de camping overvol met campers en caravans van Esten. Er bleek een wijnfeest in de stad te zijn. Er was voor ons gelukkig nog een mooi plekje naast een gezellig Estse familie. Nadat we ons geïnstalleerd hebben fietsen we naar de stad. Ook daar is het zo verschrikkelijk druk dat we besluiten alleen boodschappen te doen en daarna terug naar de camping te gaan.
Zondag maken we een mooie fietstocht in de omgeving. Onderweg zien we de ruïnes van wat eens een landhuis van de Duitse adel was. Zonde om zo’n prachtig gebouw zo in verval te zien.
Het is de bedoeling maandag met de boot naar het eiland Vormsi te gaan. Daarom fietsen we naar Rahukula, negen kilometer van Haapsalu gelegen. Van daar vertrekt de boot naar het eiland. Als we de dienstregeling bekijken besluiten we er van af te zien. De boot vertrekt om 7.45 uur. Voor ons veel te vroeg. Na een poosje van het mooie weer en de zee te hebben genoten fietsen we een mooie route terug naar Haapsalu. Voor we weer terug naar de camper gaan genieten we op een terrasje nog van een goed glas bier.
Maandag is de rust in Haapsalu teruggekeerd en gaan we het stadje bekijken. Het stadje werd in de 13e eeuw gesticht door zwaardridders die vanuit Riga naar het noorden trokken. Door zijn strategische ligging heeft het een bewogen geschiedenis. Zwaardridders, Zweden, Denen en Russen hebben de stad ooit veroverd. Tijdens de grote Noordse oorlog van 1700 liet Peter de Grote het stadje met de grond gelijk maken en na het uitbreken van de pest in 1710 was het stadje bijna volledig uitgestorven. Door de ontdekking van de geneeskrachtige werking van modder in 1825 kwam het stadje in de gunst van de tsaren en de adel uit Sint Petersburg. Er werd zelfs een treinverbinding vanuit Sint Petersburg aangelegd, zodat de tsaar en zijn gevolg comfortabel konden reizen. De lijn is niet meer in gebruik, maar het mooie oude station is er nog. Er staan nog wat oude wagons en een deel ervan is nu een klein spoorwegmuseum. We bekijken ook de ruïnes van de grote burcht die midden in de oude gedeelte is gelegen. Binnen de muren van de burcht staat ook een oude kerk uit de 13e eeuw. Het interieur is sober.
Er zijn ook nog mooie promenades langs het water. Het fietsen valt niet helemaal mee. Er staat een harde Noordwester en de temperatuur is sinds gisteren 8 graden gezakt. Wel schijnt de zon ook vandaag weer uitbundig. Al met al is de stop in Haapsalu zeer de moeite waard geweest. Morgen gaan we weer verder noordwaarts.