Fatima - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Fatima - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Fatima

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

26 April 2018 | Portugal, Fátima

Donderdag 26 april

Na het ontbijt vertrekken we uit Tomar. Onze volgende bestemming is de plaats Aveiro, maar voor we daar naar toe rijden willen we eerst een bezoek brengen aan het gehucht Cova da Iria in de gemeente Fatima. Daar bevindt zich het Sanctuari de Fatima. Deze plek was tot 1917 totaal onbekend, maar een religieuze gebeurtenis in dat jaar heeft voor altijd de geschiedenis daar veranderd. Drie herderskinderen genaamd Jacinta, haar neef Francisco en nichtje Lucia getuigen waren van een serie verschijningen van de Heilige Maagd Maria Nossa Senhora do Rosårio. De Katholieke kerk reageerde in eerste instantie terughoudend, maar het fenomeen werd door de bevolking gekoesterd. Pas in 1930 werden de verschijningen door de bisschop erkend.
De wereldwijde bekendheid van Fatima is vooral toegenomen tijdens het pausdom van Johannes Paulus II, die een openlijk vereerder was van Onze-Lieve-Vrouw van Fatima. De paus kwam in 1982 naar Fatima als dank dat hij het jaar ervoor een aanslag had overleefd. In 2000, tijdens zijn derde bezoek kondigde hij de zaligverklaring van Jacinta en Francisco aan. Aan deze 2 figuurtjes werd door het Vaticaan een wonder van genezing toegewezen.
We zijn onder de indruk van de schrijn van Fatima, en de enorme moderne kerk waar heel veel gelovigen in kunnen. Maar vooral het enorme plein waar de paus duizenden gelovigen heeft toegesproken. Ook de wat oudere kerk is mooi.
Het pelgrimsoord kan zich inmiddels meten met b.v. Santiago de la Compostella, en elk jaar komen op 12 mei ( de datum van de eerste verschijning) duizenden pelgrims hier samen en steken op het immense plein tegelijkertijd een kaars aan. Wat een prachtig gezicht moet dat zijn!
Na de lunch vervolgen we onze weg naar Aveiro. Daar logeren we de volgende twee dagen in hotel Moliceiro. Het hotel is prachtig gelegen aan het belangrijkste kanaal van de stad. Aveiro wordt doorkruist door een aantal kanalen en lijkt daardoor, als je de bergen op de achtergrond wegdenkt, een beetje Nederlands. Dat is dan ook de enige vergelijking. Langs het kanaal prachtige huizen in Jugendstil. In de kanalen varen kleurrijke platbodems die rijkelijk versierd zijn en waarmee je een tochtje door de kanalen kunt maken. Nadat we ons geïnstalleerd hebben gaan wij dus uiteraard ook een tochtje maken. Erg leuk!