Klisura - Reisverslag uit Klisura, Bulgarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Klisura - Reisverslag uit Klisura, Bulgarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Klisura

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

07 Juni 2016 | Bulgarije, Klisura

Dinsdag 7 juni
We ontbijten nogmaals op het terras van de camping en zien ondertussen dat de grond van de camping zo is doorweekt dat vrijwel alle campers en caravans van onze reisgenoten door de eigenaar van de camping met zijn 4 wheel drive naar boven getrokken moeten worden. Henk kreeg het op eigen houtje gedaan wat hem een applaus van de Engelsen opleverden. Om tien uur gaan we op weg naar onze volgende stop. Onderweg ernaar toe maken we verschillende stops. De eerste stop is na 30 kilometer bij het Dryanovski klooster. Dit klooster ligt verscholen in een kloof en is vooral bekend vanwege de opstand van de lokale bevolking tegen de Turken in mei 1876, kort na de bloedige beëindiging van de april opstand, die begonnen was om het land te bevrijden van 500 jaar Turkse overheersing. Deze mei opstand werd mede geleid door een monnik uit het klooster. Met slechts een paar honderd mensen hielden ze het klooster een week lang uit handen van 10.000 Turken te houden. Vrij snel is het klooster herbouwd. Het museum even buiten het klooster brengt deze gebeurtenis in beeld. Na een uurtje rijden we weer verder en beginnen we aan de tocht over de Shipka pas. Op de top stoppen we de camper en gaat klimt Henk naar het monument. Ik waag me er niet aan, want de trappen naar boven bevatten meer dan 300 treden. Na de lunch rijden we weer bergafwaarts en brengen we een bezoek aan de prachtige Russisch orthodoxe kerk in het stadje Shipka, mooi gelegen op een heuvel. Een klein stukje verder stoppen we opnieuw, nu bij een Thracische graftombe. De Thraciers, een volk dat uit verschillende stammen bestond, vormde een goedgeorganiseerd hoogontwikkeld volk waarover de Grieken al berichten. Men gaat er vanuit dat een deel van de Bulgaren rechtstreeks van hen afstamt. De graftombe die we bezoeken is pas in 2004 gevonden. Door een smalle gang kom je in een ruimte met een soort stenen bed waar de dode op heeft gelegen. Het geeft me altijd een heel bijzonder gevoel op een plek te staan uit vroeger tijden. We rijden weer verder en doen voor we naar de camping rijden eerst in Karlovo nog boodschappen. Om kwart over zes bereiken we uiteindelijk in de stromende regen het plaatsje Klisura waar we de komende drie nachten zullen blijven.