Bezoek Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bezoek Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bezoek Dresden

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

01 Mei 2016 | Duitsland, Dresden

1 mei 2016
Na het ontbijt stappen we op de fiets. Vanaf de camping is het centrum van Dresden erg gemakkelijk te bereiken. We vallen met onze neus in de boter, want het is dit weekend groot feest in Dresden. Op de Altmarkt staan een groot aantal typisch Duitse kraampjes voornamelijk met bier, wijn, bratwurst en andere lekkernijen. Een koor zingt liedjes over het voorjaar en het is erg druk. We willen de Kreuzkirche bezoeken maar daar is een dienst gaande. We besluiten daarom eerst maar de oude gebouwen van de Altstadt te bewonderen. Daarna fietsen we naar de Elbe. Ook daar krioelt het van de wandelaars en fietsers. Er zijn een stuk of 8 stoomraderboten op de rivier. Ze zitten vol met mensen en ieder schip heeft een bandje aan boord. Dus het is ook op het water een gezellige boel. Omdat het heerlijk fietsweer is besluiten we een stuk van het fietspad langs de Elbe in oostelijke richting te gaan fietsen. En bij iedere wijk en elk dorpje waar we langs rijden is het feest met uiteraard veel drank en eten. Om een uur of half een keren we om en rijden terug naar het centrum. We lunchen op de Neumarkt en gaan daarna naar de Kreuzkirche. Deze kerk bood in de voormalige DDR onderdak aan groepen die streden voor de rechten van de burgers. In de herfst van 1989, in de weken voor de val van de muur werd er in deze kerk dagelijks gebeden voor vrede en werd er elke maandag aansluitend op deze gebedsbijeenkomsten stille tochten door de stad gehouden. Het is een mooie sobere kerk. Er is een groot koor aan het oefenen en we genieten een poosje van de prachtige muziek van Bach. In een kleine zijkamer van de kerk vinden we het Coventry Nail Cross. Dit kruis komt van de in 1940 door een Duits bombardement vernietigde kathedraal van Coventry en is in 1986 geschonken aan de Kreuzkirche als teken van verzoening. Kerken in Europa, die zich op een bijzondere manier inzetten voor verzoening tussen personen of groepen die in verleden en heden tegenover elkaar stonden en staan ontvangen dit kruis. We brengen ook nog een bezoek aan de Frauenkirche. In deze kerk is veel meer pracht en praal. Als we een tijdje rondgekeken hebben vraagt de aanwezige gids de mensen te gaan zitten en leest hij een stukje voor uit het evangelie van Mattheus. Een bijzonder moment dit te horen in een kerk met behoorlijk wat toeristen uit verschillende landen. Aan het eind van de middag rijden we op het gemakje weer terug naar de camping. Het bezoek aan de stad Dresden is ons goed bevallen.

• 01 Mei 2016 - 21:50

Kitty Metz:

Zo levendig hebben Hester en ik Dresden niet meegemaakt. Het was er nogal wat serieuzer;
    als er sprake was van muziek ( en Dresden kan niet zonder Bach en tijdgenoten) waren het klassiek festivals.
    Maar, jullie zullen het met Hester en mij eens zijn dat Dresden een prachtige en gezellige stad is.
    goede reis verder en ik zie u naar de volgende belevenissen.
    Groetjes,
    Kitty