Bentham - Reisverslag uit High Bentham, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bentham - Reisverslag uit High Bentham, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bentham

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

29 Juni 2015 | Verenigd Koninkrijk, High Bentham

Maandag 29 juni
Maandagmorgen verlaten we Roslin en rijden het laatste stukje in Schotland en om even over twaalf rijden we bij Gretna Engeland weer in. Ons doel voor vandaag is het nationaal park de Yorkshire Dales. Hier is het Penninisch gebergte, een middelgebergte van kalk en zandsteen, dat zijn huidige vorm heeft gekregen als gevolg van de vier ijstijden. In de dalen passeren we leuke dorpjes en ommuurde landerijen. In de hoger gelegen delen is het nogal verlaten. De rit verloopt zeer voorspoedig, en om twee uur arriveren we op de camping in het dorpje High Bentham. De camping ligt aan een riviertje en is werkelijk prachtig! We hebben nooit eerder zo’n luxe camping gehad! Het is inmiddels 23 graden en nadat we ons geïnstalleerd hebben genieten we buiten van het mooie weer. Dinsdag vertrekken we na het ontbijt naar het mooie plaatsje Ingleton om daar naar het Ribblesdale viaduct te gaan kijken. Zevenduizend arbeiders bouwden dit enorme viaduct waarover de spoorlijn van Settle naar Carlisle loopt in de negentiende eeuw aan de bovenloop van het riviertje de Ribble. In de jaren 80 van de vorige eeuw wilde de overheid deze lijn opheffen, maar besloot dit na veel protest van de plaatselijke bevolking niet te doen. Het viaduct werd gerestaureerd en is nu nog steeds in gebruik. In Ingleton is ook een waterval. We willen deze gaan bekijken, maar om dat te doen moet je £8 pp. betalen en ook nog parkeergeld. Dat vinden we te ver gaan en we besluiten van een bezoek af te zien. We rijden verder naar het dorpje Clapham. Daar is een druipsteengrot waar je met de rollator in kan. Maar daar aangekomen blijkt de afstand van de parkeerplaats tot de grot ruim twee kilometer te zijn en in de grot zelf moet je ook nog ruim een kilometer lopen. Dat gaat me dus niet lukken en toch wel een beetje teleurgesteld besluiten we maar terug te rijden naar de camping, waar ik de rest van de middag heerlijk met een boek in de schaduw van een boom ga zitten. Henk maakt eerst nog een wandeling naar het dorp om een boodschapje te doen. Het is inmiddels 32 graden!
Woensdagmorgen ruimen we na een warme nacht de boel op en rijden we ca. 170 kilometer oostwaarts naar het nationaal park de North York Moors. We strijken neer op de camping bij het plaatsje Pickering. Hier zullen we de laatste week van onze vakantie doorbrengen.