Ring of Kerrry Maandag 17 juni - Reisverslag uit Tralee, Ierland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Ring of Kerrry Maandag 17 juni - Reisverslag uit Tralee, Ierland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Ring of Kerrry Maandag 17 juni

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

19 Juni 2013 | Ierland, Tralee

Maandag 17 juni

Gelukkig is het weer droog, en vol goede moed beginnen we aan de mooiste route van Ierland : De Ring van Kerry. Dit is een route op een schiereiland in het zuidwesten, omsloten aan de noordkant door de baai van Dingle en aan de zuidkant de Kenmare rivier die enorm breed is. We beginnen in Glenbeigh en rijden de route tegen de klok in. De route is een aaneenschakeling van prachtige vergezichten afgewisseld door pittoreske stadjes en dorpen. In Cahersiveen doen we wat boodschappen en nemen we vervolgens de pont naar Valentia eiland. We verkennen op ons gemak dit eilandje. Het stadje waar de pont arriveert heet Knightstown en heeft vele mooi gekleurde huizen. De wegen op het eilandje zijn zeer smal en worden omzoomd door prachtige struiken waar in Lobelia’s weelderig bloeien. We rijden bergopwaarts naar een steengroeve waar in door het hakken van het graniet een enorme grot is ontstaan. Helemaal bovenin is een Mariabeeld neergezet. Er staat ook nog een grafsteen van een pastoor. Het is een bijzonder gezicht. Er is op dit eiland een vuurtoren en de eerste transatlantische telegraafkabel verbond Valentia in 1858 met NewFoundland. We genieten ook hier van de vele mooie vergezichten en verlaten het eiland via de brug bij Portmagee. We vervolgen onze weg over de Kerry Ring . Het is hier wel het meest toeristische deel van Ierland En dat is te merken aan de vele toerbussen. We drinken koffie en kijken nog rond in het stadje Sneem, stoppen bij een aantal prachtige uitkijkpunten en rijden om een uur of zes vervolgens naar camping in Killarny. We hebben geen zin meer om te koken en gaan daarom maar heerlijk uit eten in The old Mill, een sfeervolle pub annex restaurant gevestigd in een voormalige molen.
Dinsdag rijden we op het gemak naar de andere kant van Ierland. Vlakbij Rosslare, waar vandaan we woensdag om vier uur weer naar Frankrijk zullen varen, vinden we een plekje op een camping aan zee. Het is heerlijk weer en we brengen de rest van de dag dan ook buiten door. We genieten voor de laatste keer in Ierland van de zon.