Grein aan de Donau - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Grein aan de Donau - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Grein aan de Donau

Door: akkertjes

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

04 Juni 2011 | Oostenrijk, Grein

Grein aan de Donau

Zaterdag 4 juni

Om half elf vertrekken we uit Brixen. Het is zonnig en een graadje of 25. Ons reisdoel voor vandaag is de Wolfgangsee, bekend van de operette Im weissen Rössl. We rijden door het prachtige landschap van Tirol langs bekende wintersportplaatsen zoals Sankt Johann. Maar als we bij de Wolfgangsee aankomen zien we dat het daar stikt van de toeristen. Er zijn wel 5 campings die hartstikke vol staan. Niets voor ons dus. Dan maar door rijden. We besluiten naar de Donau te gaan. Iets wat we sowieso al van plan waren te gaan doen. Om half vijf arriveren we op de camping van het leuke plaatsje Grein, zo’n 50 km. ten oosten van de stad Linz. We vinden een heerlijk plekje in de schaduw en genieten voor de rest van de avond van het mooie weer en de Duitse schlagers. Het is dit weekend n.l. een groot wijnfeest hier en dat wordt tot in de vroege uurtjes ( tot een uur of drie) met veel drank gevierd.

Zondag 5 juni

Na al dat feestgedruis is het wat moeilijk wakker worden, maar na een paar koppen koffie lukt het wel weer. Om een uur of twaalf vertrekken we op de fiets. We willen vandaag op de zuidoever langs de Donau oostwaarts fietsen naar het plaatje Ybbs, 25 km. verder op.
Het is warm, maar gelukkig staan er regelmatig bomen langs de route. Het dal is op sommige plaatsen best smal. Soms niet breder dan de Donau met aan de noordzijde de weg en aan de zuidzijde de fietsweg.
Het stadje Ybbs heeft een mooi oud gedeelte met smalle straatjes en een mooie kerk. Na te hebben rondgekeken fietsen we om een uur of half vier weer terug naar Grein. Bij Wiesen nemen we het fietsveer terug naar de camping. Erg leuk om met dit bootje de Donau over te steken.

Maandag 6 juni

Om een uur of elf pakken we de fiets weer om een fietstocht in westelijke richting te maken. De temperatuur loopt al snel op tot een graadje of 30, maar het eerste deel van de tocht gaat vlak langs de Donau, en daar waait gelukkig een verkoelend windje. Na 10 kilometer voert de route ons door een mooi bos en vervolgens rijden we tussen maïsvelden, velden met koolzaad en graanvelden. Een beetje zoals bij ons, maar wel met bergen op de achtergrond. Na nog een stukje te hebben gereden is er een omleiding waardoor we verder het land in rijden. Ze zijn hier bezig met een kilometers lange dijk die het achterland moet beschermen tegen het water van de Donau dat bij tijd en wijle erg hoog staat. De wegen die door dit gebied gaan worden dan door meters hoge schuiven afgesloten. We moeten dus een behoorlijk stuk om. Plotseling zien we een bordje waarop Erdbeeren staat. We fietsen de richting waar het heen wijst uit en komen na een paar honderd meter bij een groot aardbeienveld waar je zelf je aardbeien kunt plukken, maar je kunt ze ook gewoon kopen. Ze smaken heerlijk en de boerin vertelt ons dat haar man de aardbeienplanten zelf in Holland gaat halen. Na dit oponthoud fietsen we naar het dorp Mitterkirchen waar we over de stuw naar de zuidoever gaan en door een mooie landelijke omgeving de 25km terug naar Grein fietsen. Wat is het warm!! Gelukkig is hier overal bier en mijn favoriete dorstlesser Radler te krijgen in van die grote glazen. Die laten we ons dan ook goed smaken