De Trollstivegen en deStrynefjellet - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu De Trollstivegen en deStrynefjellet - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

De Trollstivegen en deStrynefjellet

Door: akkertjes

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

16 Juni 2010 | Noorwegen, Geiranger

De Trollstivegen en deStrynefjellet

Na nog een leuke tocht zuidwaarts en een overnachting op 15 juni op een heerlijk rustige camping bij Sunndalsora arriveren we woensdag om een uur of twee aan het begin van weg 63, beter bekend als de Trollstigenvegen (trollenpad) de bekendste toeristische weg van Noorwegen. We boffen dat we vanuit het noorden komen, want vanaf de noordkant is de weg het mooist.
Vanaf het begin stijgt de weg spectaculair met vele haarspeldbochten. Het uitzicht is fenomenaal! Je kijkt de hele weg naar boven diep het prachtige dal in.
Halverwege is een bruggetje waar je overheen gaat en waar een grote waterval onderdoor naar beneden dendert.
Eenmaal op het hoogste punt van waar je het dal aan de noordkant kunt zien kom je op een plateau waar je snel moet doorrijden. Allemaal toeristen en heel veel kraampjes met goedbedoelde kitsch.
De route door de bergen en verder naar beneden is ook mooi maar veel minder spectaculair.
Om een uur of vijf zijn we afgedaald naar Linge waar we het pontje naar Eidsdal nemen.
We vinden een campinkje aan een afgelegen weggetje in het gehucht Norrdal. Er staan een paar onbewoonde caravans. Ook hier in dit toch zeer toeristische deel van Noorwegen zijn we de enige gasten.

Donderdag vervolgen we weg 63, wat inhoudt dat we weer omhoog gaan.
Ook dit deel heeft vele haarspeldbochten. Als we op het hoogste punt zijn hebben we een prachtig uitzicht op het Geirangerfjord.
We zien in de diepte ook twee cruiseschepen liggen. Na het uitzicht te hebben bewonderd dalen we ook weer met vele haarspeldbochten af naar het plaatsje Geiranger. Het plaatsje is erg toeristisch met veel mensen op straat. Niks voor ons dus. We rijden daarom direct verder en beginnen dus weer aan een nieuwe spectaculaire klim met prachtige vergezichten richting Stryn.
Eenmaal op een hoogte van 1200 meter zitten we weer in een sneeuwlandschap.
Na de lunch rijden we richting weg 258, de oude weg over de Strynefjellet. We willen hem rijden vanaf Videseter tot het zomerskigebied en dan weer terug. De weg is maar autobreed en behalve mooi uitzicht zien we vele watervallen.
Bij het skigebied blijkt in tegenstelling tot een aantal jaren geleden niet voldoende sneeuw te liggen om te kunnen skiën. Als we weer afdalen zitten we van het ene moment op het andere in de dichte mist.
Gelukkig wordt dat weer minder naarmate we verder dalen. Als we deze toeristische weg verlaten dalen we verder naar Stryn en vervolgens richting Olden. Daar ligt tot onze verrassing de Queen Mary 2 in het fjord. We vinden een plekje op een klein campinkje aan het fjord en zien om half zes het schip het fjord verlaten.

• 21 Juni 2010 - 09:45

Roeland En Hanneke:

Hallo Akkertjes, jullie vermaken je nogal en zo te lezen gaat met Annie ook alles goed, wat een voorrecht als je met pensioen bent, nou in Rotterdam gaat ook alles goed, de groeten en verder genieten en wel de aandacht bij die haarspelbochten houden, Roeland en Hanneke

• 21 Juni 2010 - 19:47

Bertus En Corrie:

Jullie vermaken je daar wel op dat maanlandschap Het is wel mooi, ik dacht dat er veel bos is maar daar zit je zeker te hoog voor.Je gaat zeker nu niet over Denemarken naar Friesland of nog wel.Het is zeker de laatste week daar en dan naar huis ,de wijn is nu wel op zeker want er zijn geen drankfoto's bij. Nog een heel goede reis toege wenst en veel plezier ! groeten van Corrie en Bertus

• 22 Juni 2010 - 17:00

Luc&Ria:

Zo langzamerhand gaan jullie weer op de terug weg. We wensen jullie een goede terugreis en kom veilig weer in NL aan!In NL is nu volop zomer dus kunnen jullie ook even heerlijk genieten in Friesland voordat jullie weer naar huis moeten!