Naar Nordkynn, - Reisverslag uit Mehamn, Noorwegen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Naar Nordkynn, - Reisverslag uit Mehamn, Noorwegen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Naar Nordkynn,

Door: akkertjes

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

02 Juni 2010 | Noorwegen, Mehamn

Naar Nordkynn,

Een gebied dat al jaren op ons verlanglijstje staat om te bezoeken is het schiereiland Nordkynn, het schiereiland westelijk van Varanger. Dat dit tot nu toe niet is gebeurd ligt aan het feit dat de weg op Nordkynn voor de camper onbegaanbaar was. In 2007 is er een eindelijk een mooie weg geopend en dat biedt ons nu de gelegenheid dit stukje Noorwegen te verkennen.
We nemen afscheid van Berlevag en rijden de mooie weg terug naar Tana bru. Daar doen we eerst de noodzakelijke boodschappen, vullen de we dieseltank en lunchen we. Daarna gaan we via weg 98 op weg naar Ifjord, zo’n 90 km. westwaarts, waar we via weg 888 het schiereiland op kunnen. Over die 90 km. doen we meer dan twee uur. Allereerst is de weg in een dermate deplorabele toestand dat Henk zijn stuurmanskunst goed kan uittesten. Hij heeft hals werk de enorme putten en zeer diepe geulen enigszins te vermijden. Bovendien gaat de weg door een berggebied, waar nog heel veel sneeuw ligt. Gelukkig niet meer op de weg, dat is door de nog langs de kant staande sneeuwschuivers geruimd.
Om half vier draaien we dan eindelijk weg 888 op. En ook blijkt deze rit meer dan de moeite waard. We krijgen prachtige vergezichten over het Laksefjord en rijden door een maanlandschapachtig berggebied alvorens we afdalen naar het vissersplaatsje Mehamn.
In dit gebied grazen in deze tijd heel veel rendieren, die hier dus ook hun jongen krijgen. We zie onderweg een aantal van die schattige kleintjes.
In Mehhamn zetten we de camper op een mooi plekje langs het water en maken we de warme maaltijd klaar. We willen tot acht uur blijven om het plaatsje te bezichtigen en voor zwager Henk de binnenkomende Hurtigrutenboot te fotograferen.
Nadat we dat gedaan hebben rijden we de weg in noordelijke richting verder naar Gamvik. We willen de vuurtoren van Slettnes bekijken. Dat is de meest noordelijk gelegen vuurtoren op het vasteland van Europa. Hij staat bijna op dezelfde breedtegraad als de Noordkaap.
Het was onze bedoeling om op de parkeerplaats van de vuurtoren te overnachten,maar er staan allemaal werkvoertuigen. Ze zijn de boel er aan het opknappen. We besluiten dan maar terug naar Mehamn te rijden, waar we om half elf uiteindelijk een prachtig plekje aan het haventje vinden bij een hotelletje annex campinkje.

Naast Mehamn en Gamvik is er nog een plaatsje van enige betekenis, Kjollefjord. Je komt er door eerst tien kilometer terug naar het zuiden te rijden en vervolgens de aftakking in westelijke richting te nemen. Deze aftakking eindigt na 21 kilometer aan het fjord in het stadje. Kjollefjord is de “hoofdstad”van dit gebied. Het is eigenlijk een klein dorpje tegen een rotswand aangeplakt met een schattig haventje. Maar er is een bank en een supermarkt en er zijn nog wat andere winkeltjes. Verder is er een kleine visafslag. We benutten onze laatste dag op Nordkynn om dit stadje te bezoeken.
We blijven er tot een uur of vijf en rijden dan weer terug naar Mehhamn om daar nog een keer te overnachten.

• 04 Juni 2010 - 08:47

Henk K:

De verhalen krijgen Cees Nooteboom stijl.
    Prachtig.
    Groetjes

• 06 Juni 2010 - 05:15

Nico Vd Velden:

schitterende reis ik blijf je volgen
    gr Nico&Ria
    we zien je weer gouw op het werk alhier

• 06 Juni 2010 - 15:20

Luc&Ria:

Bijna om jaloers op te worden! Nu geniet ervan. Trouwens prachtige foto's. Hier is het nu ook mooi weer en dan is alles toch vrolijker en blijer! Heel NL begint Oranje te kleuren! Gezellig om te zien.