Elvas - Reisverslag uit Elvas, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Elvas - Reisverslag uit Elvas, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Elvas

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

14 Maart 2024 | Portugal, Elvas

Donderdag 14 maart

Vandaag beginnen we toch echt aan de terugweg. We gaan op weg naar de stad Plasencia in Spanje. Daar zijn we de laatste twee dagen met de groep en hebben we morgen ons afscheidsdiner. De rit naar Plasencia is 270 km. Wij stoppen na 75 km om het stadje Elvas te bezoeken. We parkeren de camper bij het enorme aquaduct van de stad genaamd Amoreira. Elvas ligt vlakbij de grens met Spanje en is een van de best bewaarde stervormige vestingsteden van Europa. De stad wordt omringd door een dubbele ringmuur uit de 13e- en 14e- eeuw en is trapsgewijs tegen een helling gebouwd. We lopen langzaam langs de muur naar boven. Elvas was een garnizoensstad en werd van de 17e tot de 19e eeuw zwaar versterkt tegen aanvallen van de Spanjaarden nadat Portugal zijn onafhankelijkheid had teruggewonnen. Het is het grootste verdedigingswerk met droge grachten ter wereld. En het is ontworpen door de Nederlandse Jezuïetenpater Cosmander. Bovendien het bestbewaarde voorbeeld ter wereld van de Nederlandse school voor vestingwerken. Helemaal bovenop staat het huis van de voormalig gouverneur. Door het enorme aquaduct kon het bolwerk langdurige belegeringen doorstaan. Binnen de muren zijn veel oude gebouwen en lopen we door smalle straatjes van het oudste deel van de stad naar het plein van de republiek. Het plein heeft een mooi tegelmotief op de grond. Op het plein staat de Kathedraal Sé. Het is een kerk uit de 16e eeuw. Helaas is hij gesloten. We kijken nog wat verder in het stadje, lunchen in een klein restaurantje en dalen daarna weer langzaam af naar de camper. Als we wegrijden zien we hoog in de verte het prachtige fort van de stad. Helaas hebben we geen tijd meer om dat te bezoeken. We moeten nog 200 kilometer rijden en er is ook nog het uur tijdsverschil tussen Portugal en Spanje. Uiteindelijk arriveren we om half zeven op de camping.

• 17 Maart 2024 - 14:14

Kitty Metz:

Wat mij gedurende jullie reis is opgevallen, is dat het het overal op straat zo schoon is!

Geen lege flesjes (ondanks statiegeld hier) en of frietenbakjes o.i.d.

En nu gaan jullie dus op eigen gelegenheid verder terug naar huis. Toch zeker wel hier en daar wat gaan zien of ruikt de stal heel erg?

Ik hoop op nog een paar mooie terugreisverslagen.

Lieve groet,

Kitty