Evora - Reisverslag uit Évora, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Evora - Reisverslag uit Évora, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Evora

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

12 Maart 2024 | Portugal, Évora

Dinsdag 12 maart

Vandaag hebben we de laatste excursie met de groep en de bus brengt ons allereerst naar het centrum van Evora waar we met een Nederlandse gids de stad gaan verkennen. We beginnen in het park waar het paleis van koning Manuel l staat. Het is de voormalige koninklijke residentie van de koningen van Portugal in Evora. Het is gebouwd op de plek waar in de 13e eeuw een klooster stond. We lopen verder omhoog door een smal straatje met diverse winkeltjes naar het Giraldo plein waar we koffiedrinken. Na de koffie lopen verder omhoog naar de 15e -eeuwse São Francisco kerk en bezichtigen we deze mooie kerk. Naast de kerk is een bevindt zich een kleine kapel uit de 17e eeuw die aan de binnenkant helemaal bekleedt is met beenderen en schedels van 5000 monniken. Bij de deur staat de spreuk “Wij beenderen die hier liggen wachten op u.” Wij vinden het behoorlijk bizar allemaal! We lopen verder naar de Sé Kathedraal .De bouw van deze granieten Romaans-Gotische kathedraal duurde van 1186 tot 1250.Hij lijkt een beetje op een kasteel en heeft 2 ongelijke torens. Het heeft een 18e-eeuws altaar en een marmeren koor. Op elke hoek van de kruisgang die stamt uit 1325 staat een apostelbeeld. Ook bijzonder is het beeld van een zwangere Maria. Na dit bezoek beëindigen we de rondleiding van de gids op het hoogste punt van de stad bij de Romeinse tempel uit de 2e of 3e eeuw die vermoedelijk gewijd was aan de godin Diana. Op deze plek bevindt zich ook een 15e-eeuws klooster dat nu een luxueuze pousada is. We genieten nog even van het uitzicht over de stad en gaan daarna lunchen in een klein restaurantje. Om half drie vertrekt de bus naar een kurkgroothandel in de omgeving waar een gids ons alles vertelt over de kurkeiken. Het afhalen van de schors van de boom gebeurt per boom 1x in de negen jaar. Daarna wordt de kurk gedroogd op hoge temperatuur in water soepel gemaakt, gesorteerd op kwaliteit en daarna verwerkt. De meeste kurk is bestemd voor allerlei flessen en de beste kwaliteit wordt gebruikt voor de dure wijnen. Verder wordt er nog van alles van gemaakt. We zien en stoelen tafels, maar ook schoenen en tassen. Te veel om op te noemen. Het wordt ook voor isolatie gebruikt. Een van de belangrijkste voordelen van kurk is dat het geen water opneemt. Leuk dit allemaal een keer te zien en te horen! Om vijf uur rijdt de bus ons weer terug naar de camping. Onze laatste excursie was weer zeer geslaagd.

• 15 Maart 2024 - 15:10

Kitty Metz:

Wat een bizar gezicht de wanden opgetrokken van botten!

Zijn de "blauwe" wanden in de kathedraal opgetrokken van egeltjes?

En ook weer in Portugal veel orgels met chamade pijpen (de liggende).

Opvallend. Hebben jullie ooit erop horen spelen tijdens de excursies?

Mocht je een CD-tje tegenkomen: ik houd me aanbevolen.

Ik heb weer enorm genoten van jullie verslagen en foto's. Maar ik ga er van uit dat de koek nog niet op is. Want jullie reizen toch nog verder Of is het nu op huis aan gaan?

Lieve groet,

Kitty