Sines - Reisverslag uit Sines, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Sines - Reisverslag uit Sines, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Sines

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

02 Maart 2024 | Portugal, Sines

Zaterdag 2 maart

Er staat vandaag weer een excursie op het programma. We vertrekken om 9 uur met de bus allereerst naar de opgravingen van Miróbriga. Dit is een van de meest opmerkelijke overblijfselen van Romeinse bewoning in het zuidwesten van Portugal. De naam komt uit het Keltisch en betekent Vesting van de zee. Het gebied werd al in de brons- en ijzertijd bewoond. Men leefde toen van de handel. De Romeinse bezetting vond plaats in de eerste eeuw na Christus en is tot de vierde eeuw na Christus bewoond geweest. De Romeinse stad strekte zich uit over meer dan 2 kilometer. We zien ruïnes van woningen, geplaveide straten, baden, een brug en een forum met een tempel. In de woningen waren verschillende kamers met muurschilderingen, waarvan we nog resten zien. We bekijken ook het kleine bijbehorende museum waar opgegraven voorwerpen uit de Romeinse tijd zij tentoongesteld.

Na dit bezoek vertrekken we met de bus naar het stadje Sines. Dit is de geboorteplaats van de beroemde ontdekkingsreiziger Vasco da Gama. Zijn vader was de militaire gouverneur van de stad, en woonde in het middeleeuwse kasteel waarvan de ruïnes boven de baai uitsteken. We worden rondgeleid in de gewelven van het kasteel waar een museum is gevestigd met Romeinse voorwerpen. Op de bovenverdieping van het museum staan voorwerpen die hier door de eeuwen heen gebruikt zijn en te maken hebben met landbouw en visserij. De achterste kamer is gewijd aan Vasco da Gama. Om onbekende redenen was de vader van Vasco da Gama in ongenade gevallen en werden hem al zijn bezittingen afgenomen. Na zijn eerste reis naar India heeft Vasco tot tweemaal toe geprobeerd terug te keren naar Sines, maar hij was daar niet welkom. De gids vertelt ons dat toen hij voor de derde keer naar India was gevaren, hij daar gestorven is. Hij was daar ook begraven, maar zijn overblijfselen zijn 100 jaar geleden opgehaald en liggen nu op een beroemde begraafplaats in Lissabon. Na dit bezoek bekijken we bij het grote beeld van de ontdekkingsreiziger dat uitkijkt over de baai en rijden daarna naar de haven voor een overheerlijke lunch.

In de middag brengen we een bezoek aan een kleine bierbrouwerij waar we alles leren over het brouwen en een gezellige proeverij hebben. Het is alweer tegen zessen als we met de bus op de camping arriveren.