Luz - Reisverslag uit Silves, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Luz - Reisverslag uit Silves, Portugal van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Luz

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

26 Februari 2024 | Portugal, Silves

Zondag 25 februari

Na anderhalve dag regen kunnen we er vandaag gelukkig weer op uit. We pakken in de middag de fiets en rijden naar het plaatje Luz niet ver van de camping. He is best een onderneming, want de camping ligt een stuk hoger. De heenweg is dus geen probleem. We dalen. Het dorpje zelf stelt niet zoveel voor. Wat huizen horeca zaken, een mooi kerkje en een oud fort wat omgetoverd is in een mooi restaurant. Na een poosje te hebben rondgekeken fietsen we weer terug omhoog naar de camping. Een hele onderneming. Maar het lukt.

Maandag gaan we met de groep op excursie naar de plaats Silves. De stad is gelegen in het binnenland van de Algarve aan de rivier de Arade en was tot de 13e eeuw in Moorse handen. Als we met de bus aan komen rijden zien we in de verte al het enorme kasteel van Silves boven de stad uitsteken. De bus stopt bij de rivier waar nog een hele oude brug over ligt. We zien ook heel veel ooievaars. Na de koffiestop lopen we rustig naar boven en bezoeken we allereerst de gotische kathedraal. Hij is gebouwd in de 13e eeuw en was drie eeuwen lang de bisschopszetel. Het interieur heeft verschillende stijlen en is voor katholieke begrippen sober, maar wel mooi. We vervolgen onze weg naar boven naar het kasteel, dat wordt beschouwd als één van de belangrijkste en mooiste islamitische vestingwerken van Portugal. Voor de ingang staat een enorm beeld van Koning Sancho l die in 1189 de stad voor het eerst op de moslims heroverde. Van het kasteel zelf is behalve de fundering weinig overgebleven. Maar de ommuring is er nog. Daarop kun je lopen en het uitzicht is prachtig! Na afloop van dit bezoek lopen we door de smalle steile straatjes terug naar beneden en gebruiken we de lunch in een mooi restaurant met uitzicht op het kasteel en de kathedraal.

Na de lunch stappen we in de bus en rijden naar een sinaasappelfarm. We krijgen een rondleiding van de boer, leren van alles over de teelt van de sinaasappel en worden na afloop getrakteerd op een heerlijk glas verse jus, die we wel zelf moeten persen. Met nog een gratis zak sinaasappels mee vertrekken we om vijf uur weer met de bus terug naar de camping. We hebben vandaag weer genoten!