Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Burgos

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

06 Februari 2024 | Spanje, Burgos

Dinsdag 6 februari

Gisteren zijn we na een voorspoedige rit neergestreken in de Spaanse stad Burgos, en vandaag hebben we een excursie naar de twee belangrijkste bezienswaardigheden van deze stad: De koninklijke abdij van Las Huelgas en de Kathedraal. Allereerst rijden we met de bus naar de abdij waar de gids al op ons staat te wachten. Ze vertelt ons dat de abdij bewoond wordt door cisterciënzer zusters en is gewijd aan Maria. De abdij werd in de 13e eeuw gesticht door koning Alfons Vlll van Castilië en zijn vrouw Eleonora van Engeland. Koningin Leonoor kreeg het pauselijk privilege van paus Clemens lll, zodat de abdis alleen aan de paus verantwoording moest afleggen. Hierdoor kende de abdij verregaande autonomie. Alfons liet verschillende familie leden bijzetten in een koninklijk pantheon. In de loop der eeuwen zijn er veel leden van koninklijke bloede ondergebracht. Dit verklaart ook de grote rijkdom van de abdij en de macht die zij bezat. De rijkdom is terug te zien in de kerk van het complex en de bijbehorende vertrekken. We zien in diverse vertrekken sarcofagen. Ze staan geen van allen op de grond, maar worden gedragen door dierfiguren. In die tijd mochten eigenlijk alleen heiligen in een abdij worden bijgezet. Maar er werd toch toestemming gegeven deze leden van de koninklijke familie bij te zetten, op voorwaarde dat de sarcofaag niet de grond raakte. De abdij is verder rijk versierd met wandtapijten en schilderijen. Het is al met al een indrukwekkend geheel.

Na dit bezoek gaan we met de bus naar het oude centrum voor een korte wandeling en een bezoek aan de Kathedraal van de stad. Het is de bedoeling om de wandeling te beginnen bij een van de poorten van de stad, maar het is niet mogelijk om daar rechtstreeks heen te rijden want ook hier zijn de boeren boos en protesteren met heel veel tractoren in het centrum. Gelukkig komen we er met wat omwegen alsnog en gaan het oude centrum binnen door de Arco de Santa Maria. Deze poort is een van de 12 middeleeuwse poorten die Burgos vroeger had, en is nu de belangrijkste toegangspoort tot de stad. De witte poort met twee halfronde torens werd in de 16e eeuw verbouwd door Karel V, omdat de stad hem gesteund had bij een opstand. We wandelen langs leuke pleintjes waaronder de Plaza Mayor, zien een standbeeld van de Spaanse nationale held, de ridder El Cid (hij komt hier vandaan), en gaan daarna naar de prachtige Gotische kathedraal. De bouw van deze kathedraal werd al in 1221 begonnen in opdracht van Ferdinand lll van Castilië, en werd met tussenpozen voltooid in 1567. Het is een drieschepige kathedraal en er zijn 15 kapellen, de een nog mooier dan de ander. Er is er zelfs een met een eigen orgel! Verder zijn er unieke kunstwerken, waaronder een schilderij van Leonardo Da Vinci, een prachtige trap, een groot houten koor en mooie glas-in-lood ramen. Ook ridder El Cid ligt hier begraven. We eindigen ons bezoek in het museum van de kerk waar veel schilderijen van Vlaamse meesters en schilderijen van Spaanse schilders met duidelijk Vlaamse invloeden zijn tentoongesteld.

We besluiten onze dag in het mooie Burgos met een lekkere lunch en vertrekken om half vijf nog onder de indruk van alles wat we gehoord en gezien hebben weer richting de camping.

• 08 Februari 2024 - 14:01

Betty Van Delft:

Hallo Henk en Annie,

Jullie hebben inmiddels al weer veel moois kunnen zien. [e-1f60e]

Fijne vakantie, geniet ervan!

Groeten van Theo en Betty.