Bordeaux - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bordeaux - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bordeaux

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

03 Februari 2024 | Frankrijk, Bordeaux

Zaterdag 3 februari

Gisteren hebben we onder het genot van een welkom drankje kennis gemaakt met onze medereizigers. Het is deze keer een kleine groep. Naast het reisleidersechtpaar zes koppels en een man alleen. Zo op het eerste gezicht een gezellig gemêleerd gezelschap.

Vanmorgen vertrekken we om negen uur met de bus richting de stad. Allereerst maken we een wandeling van ca. 4 kilometer door het historisch deel van Bordeaux, dat in zijn geheel is geplaatst op de UNESCO werelderfgoedlijst.

We beginnen op het grootste plein van Frankrijk, de Esplanade des Quinconces. Er staan verschillende fonteinen en beeldhouwweken van kunstenaars. Helaas is het nogal mistig en zien we van de mooie gebouwen rondom voornamelijk de contouren. We wandelen rustig verder naar de Place de la Bourse, gelegen aan de oever van de Garonne. Dit plein wordt aan de ene kant omgeven door mooie gebouwen, waaronder een paleis. Verder staat er een prachtige fontein: Fontaine des trois Graces. Deze is gebaseerd op een verhaal uit de Griekse mythologie. In het midden van dit plein is een ondiep waterbassin (het grootste ter wereld). Het is gecreëerd om het plein volledig te reflecteren. Helaas staat het in de winter droog en kunnen we daar niet van genieten. We wandelen weer verder lang het Grand theater, een gebouw uit 1780 in neoclassistische stijl. De voorkant is met twaalf pilaren indrukwekkend. Ook bezoeken we tijdens onze wandeling de St. Andre kathedraal. Deze kerk werd oorspronkelijk in een romaanse stijl gebouwd. Maar gedurende de lange periode van de bouw zijn er veel Gothische elementen bijgekomen. De binnenkant is redelijk sober. Na het bezoek aan de kathedraal en een koffiestop in een van de vele restaurantjes wandelen we verder langs het gemeentehuis naar de Basiliek St. Michel. De klokkentoren van deze kerk staat los en is de een na hoogste klokkentoren van Frankrijk. Ook de binnenkant van de kerk is een bezoekje waard. Vooral de preekstoel is erg mooi!

We eindigen onze wandeling bij de Pont de Pierre, een van de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad. De brug is sinds 1822 in gebruik en verbind de linker en rechteroever van de Garonne met elkaar. De brug heeft een lengte van 487 meter en bestaat uit zeventien bogen. Ook de klassieke lantaarns op de brug zijn erg mooi.

We stappen weer in de bus en rijden naar het Cite du Vin. Het is een interactief museum waar alles wat met wijn en wijn maken te maken heeft, en de invloed die wijn in de loop van de eeuwen in alle sectoren van het leven heeft gehad, op een hele leuke manier wordt vertelt en uitgebeeld. Na het nuttigen van een geweldige lunch verkennen we tot een vier uur met behulp van audiogids dit bijzondere museum. Om half vijf zijn we weer terug op de camping. We zijn het er beide over eens dat het bezoek aan deze stad voor herhaling vatbaar is.

• 07 Februari 2024 - 16:24

Kitty Metz:

Het is weer genieten van jullie verslagen!

Goede reis en veel plezier.