Nantes - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Nantes - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Nantes

Door: Annie & Henk

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

31 Januari 2024 | Frankrijk, Nantes

Woensdag 31 januari

Gisteren zijn we via binnenwegen naar de stad Nantes gereden. De camping is erg mooi en ligt aan de buitenrand van de stad. En vandaag gaan we de stad bezoeken. Nantes ligt aan de monding van de rivier de Loire, maar wel 60 km landinwaarts. In het verleden was het de grootste Franse doorvoerhaven voor producten uit de kolonien. Daar dankte de stad haar welvaart aan. De gunstige ligging was ook de reden dat de hertogen van Bretagne de stad verkozen al hoofdstad van Bretagne.

Voor de camping is de tramhalte en ik kan zo met mijn scootmobiel naar binnenrijden. Prima geregeld dus. We willen vandaag het historisch centrum genaamd Le Bouffay bezoeken, en beginnen dus bij het prachtige Chateau des Ducs de Bretagne dat midden in het historisch centrum ligt. Als je door de poort naar binnenloopt zie je dat het kasteel bestaat uit gebouwen variërend van de 14e tot de 18e eeuw. De muur eromheen stamt uit de 15e eeuw.

In een van de gebouwen is tegenwoordig het historisch museum gevestigd. Het ziet er allemaal prachtig uit. Er is zelfs een lift zodat ook ik over de muur kan gaan en het uitzicht over de stad kan bewonderen!

Na de lunch, die we heel onfrans nuttigen op het terras van de Ierse Pub, lopen we naar de Kathedraal. Helaas is deze wegens renovatiewerken gesloten. We besluiten dan maar verder te wandelen door dit prachtige oude centrum. We bekijken nog 2 kerken belanden uiteindelijk in de Passage Pommeray. Het is een overdekte winkelgalerij uit de 19e eeuw, gebouwd om een doorgang te bieden tussen twee pleinen. De doorgang is werkelijk prachtig! Een enorm glazen dak en een monumentale trap die drie niveaus van de galerij met elkaar verbindt. Er zijn veel leuke kleine boetiekjes in gevestigd. Aan het eind van de middag nemen we nog een kijkje in de Japanse tuin die ligt op een kunstmatig eilandje van 1,7 hectare in de rivier de Erdre. Daarna pakken we de tram terug naar de camping. Nantes is een stad om nog eens naar terug te gaan. Morgen rijden we verder naar Bordeaux. Het startpunt van onze groepsreis.