Blois - Reisverslag uit Blois, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Blois - Reisverslag uit Blois, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Blois

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

10 Mei 2017 | Frankrijk, Blois

Dinsdag 9 mei
Vandaag zijn we van Limoges naar de stad Blois gereden. Hier zou aan de oever van de Loire een grote camping zijn. Dat klopt op zich wel, alleen is hij tot juli gesloten. Uiteindelijk vinden we een mooie camping 15 kilometer verderop in het dorp Cadé-sur-Breuvon.
Woensdag is het stralend weer en fietsen we langs de Loire naar Blois. De stad ligt op de rechteroever van de Loire en is gebouwd op 2 heuvels. Hierdoor heb je op talloze plaatsen prachtig uitzicht op de Loire. Er zijn heel veel steile kronkelende straatjes die soms met elkaar verbonden zijn door trappen. We fietsen over de 18e-eeuwse pont J. Gabriel deze prachtige oude stad binnen en wanen ons in de Middeleeuwen. Nadat we een tijdje hebben rondgedwaald, en aan de oever van de Loire op een terras een heerlijke lunch inclusief een karaf wijn hebben genuttigd, bezoeken we de kathedraal Saint Louis. Deze kathedraal stamt oorspronkelijk uit de 12e eeuw, maar werd in 1678 door een orkaan totaal verwoest. De huidige vorm dateertuit 1680. De glasramen in het middenbeuk zijn het werk van de Nederlandse kunstenaar Jan Dibbets, die in het kader van een restauratie in 1992 een serie van 33 kerkramen heeft ontworpen en uitgevoerd. In de ‘Crypte Saint Solenne ‘ onder het koor van de kathedraal werden in 1936 van de Karolingische kerk, die in de elfde eeuw was gebouwd door de graven van Blois om de relieken van de heilige Solenne te bewaren. Helaas is de crypte vandaag niet toegankelijk. Er is ook een prachtig orgel uit 1702 gebouwd door Clicquot. We boffen, de organist is aan het studeren. Het klinkt geweldig!
We brengen ook nog een bezoek aan de basiliek Saint Nicolaas. In tegenstelling tot de Saint Louis ziet deze basiliek er wat verwaarloosd uit, is van alle pracht en praal ontdaan en nodig aan restauratie toe. Het kasteel van Blois bekijken we alleen van buiten. Het is te laat om dat nog te bezoeken. Dat zal moeten wachten tot een volgende keer. Want we zullen als het aan ons ligt hier zeker nog eens naar terugkomen.

Donderdag regent het jammer genoeg. We maken van de nood een deugd en inventariseren de voorraad en de huisapotheek. Hoeven we dat straks thuis niet meer te doen. We gaan over een week of 4 weer op pad.

• 11 Mei 2017 - 19:30

Kitty Metz:

Wat leuk om foto's van bekende plekken in Blois te zien. Dibbets heb ik er nog aan het werk gezien en lagen diverse ramen in de kerk op "schragen". Een paar maanden later heeft kon. Beatrix de ramen onthuld.
    Gaan jullie ook nog naar Fleury (en nog wat?) De kerk daar is ook heel bijzonder. O.a. de bouwstijl en de enigszins oosters aandoende koepel in die kerk is de moeite waard.

Groetjes en veel reisgenoegen, Kitty