Veliko Tȗrnovo - Reisverslag uit Veliko Tŭrnovo, Bulgarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Veliko Tȗrnovo - Reisverslag uit Veliko Tŭrnovo, Bulgarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Veliko Tȗrnovo

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

04 Juni 2016 | Bulgarije, Veliko Tŭrnovo

Zaterdag 4 juni
Om negen uur vertrekt de bus van de camping voor de volgende excursie. De eerste stop is een half uurtje rijden van de camping op de Tsarevets heuvel in de stad Veliko Tȗrnovo. De stad ligt heel mooi in de bergen, die in het verleden bescherming hebben geboden tegen indringers. Door de eeuwen heen heeft Veliko Tȗrnovo een belangrijke rol gespeeld in de Bulgaarse geschiedenis. In het tweede Bulgaarse tsarenrijk was het de hoofdstad van het land en in 1879 werd er ook de eerste grondwet van het ‘nieuwe’ Bulgarije ondertekend. De stad wordt doorkruist door de rivier de Yantra en op de steile kliffen langs de oever zijn hoge smalle huizen gebouwd. Op de Tsarevets heuvel, die in het oosten van de stad ligt zijn de ruïnes van het fort Tsarevets, eens dus de hoofdstad. Later was het de zetel van het eerste parlement van bevrijd Bulgarije. En ook riep Ferdinand I van Saksen-Coburg zich hier in 1908 uit tot Tsaar der Bulgaren. Een belangrijke historische plek dus. Als je de heuvel opgaat passeer je eerst een brug, daarna twee poorten en dan ben je in de vroegere vestingstad. Als je de oude muren, die wel 13 meter dik en twaalf meter hoog zijn, ziet, en de hoge ligging, begrijp je heel goed dat deze oude stad nauwelijks in te nemen viel. Je hebt vanaf de heuvel een adembenemend uitzicht over de stad! Er is een gerestaureerde toren( Boudewijntoren), waar ooit keizer Boudewijn van Vlaanderen, die tijdens de vierde Kruistocht door de Bulgaarse tsaar werd gevangengenomen heeft vastgezeten, en waar hij later gedood is. Zijn lijk is over de rotsen naar beneden is gegooid. Op de top van de heuvel staat de st. Vâznesenikerk. De klim naar boven is voor mij en een paar anderen niet te doen, maar Henk gaat wel mee. De kerk is gewijd aan de hemelvaart van Jezus. De wandschilderingen zijn modern en lijken in het geheel niet op wat we tot nu toe gezien hebben. Ze zijn gemaakt door de hedendaagse schilder Teofan Sokerov. Er is op de heuvel nog veel meer te zien, maar er staan voor vandaag nog andere zaken op het programma, dus gaat de groep weer langzaam naar beneden. De bus brengt ons naar het centrum van de stad waar we na de koffie zelf een bezoek brengen aan de oude ambachten straat. We kijken nog wat rond en vertrekken daarna met de bus naar het stadje Tryavna, bekend door het icoon schilderen en houtsnijden. Ambachten die daar nog steeds uitgeoefend worden. Na de lunch bezoeken we het houtsnijwerk museum. We kijken nog wat rond bij de diverse ambachtslieden en hun ateliertjes annex winkeltjes, maar het gaat ontzettend hozen. Om zes uur zijn we weer terug op de camping, waar het zulk slecht weer is dat we een half uur bij het restaurantje schuilen voor we de oversteek naar de camper wagen.

• 08 Juni 2016 - 21:56

Fiene Van Den Akker:

Hoi Annie, Henk,

Heb van de week alle reisverslagen nog even doorgenomen met Corrie. Ze vond de foto"s
    erg mooi. (en ik ook)
    Wat is die deur mooi van houtsnijwerk met iconen, alhoewel het in het echt denk vele
    malen mooier zal zijn.
    Nog vele mooie dagen en geniet ervan
    groetjes en tot ziens!!!