Achill eiland - Reisverslag uit Keel West, Ierland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Achill eiland - Reisverslag uit Keel West, Ierland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Achill eiland

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

08 Juni 2013 | Ierland, Keel West

Donderdag 6 juni

Na drie overnachtingen op de prachtige camping van Belcoo gaan we na het ontbijt op weg naar onze volgende bestemming het grootste eiland van Ierland, Achill eiland. We hebben besloten niet de snelste route te nemen, maar een alternatieve route door Mayo. Allereerst rijden we richting Sligo. We zijn nog maar nauwelijks onderweg als we langs de weg een bord zien dat naar een waterval verwijst. We besluiten af te slaan en na een paar kilometer komen bij een idyllisch plekje waar inderdaad een waterval te bewonderen is, de Glencar waterval. We rijden weer verder passeren Sligo, Ballina en Bangor. Dan komen we in een gebied dat je het best omschrijven kunt als de grote leegte. Huizen zijn er niet,en de weinige mensen die je ziet zijn turf aan het steken. Het is een fascinerend gebied dat me een beetje doet denken aan de Finnmarkvidda in het noorden van Noorwegen.
Na een paar uur zijn we bij de brug die Achill eiland met het vasteland verbindt en nog wat later komen we aan bij de camping van het dorp Keel. We vinden een prachtig plekje met uitzicht op het strand en de oceaan en genieten tot laat in de avond van het zomerweer.
Vrijdag doen we boodschappen in het dorpswinkeltje. Gelukkig kan je hier tegenwoordig overal met je pinpas terecht, want een bank of geldautomaat is hier in geen velden of wegen te bekennen. We hebben intussen ook gezien dat je hier 3 bewegwijzerde fietsroutes hebt en besluiten na de lunch de route van 28 km. te gaan rijden. Behalve wat kleine klimmetjes is het prima te fietsen. We steken het eiland over naar het plaatsje Doogort aan de noordzijde. Ook hier is een mooi zandstrand waar slechts 2 mensen van de zon aan het genieten zijn. In heel het westelijk deel van Ierland en dus ook op Achill vind je enorme struiken rododendron die op dit moment prachtig in bloei staan. Op heel onze tocht door het binnenland van dit eiland zien we alleen een boer die op een brommer een paar koeien verweidt.
Als we terugzijn drinken we een wijntje en gaan daarna heerlijk luxe uit eten.

• 09 Juni 2013 - 21:00

Sophia:

En het weer is nog steeds goed zie ik
    Mooie foto's , ik geniet mee
    Groetjes sophia