Jumièges en Pontorson - Reisverslag uit Jumièges, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Jumièges en Pontorson - Reisverslag uit Jumièges, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Jumièges en Pontorson

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

24 Mei 2013 | Frankrijk, Jumièges

Donderdag 23 mei
Vandaag is het zover. Na een turbulente week vertrekken we voor een vakantie van een maand naar Ierland. Om zes uur starten we de camper voor de eerste etappe richting Frankrijk. We varen n.l. zaterdagavond met Irish Ferries vanuit Roscoff in Bretagne rechtstreeks naar Rosslare in het zuidwesten van Ierland. Ofschoon het al eind mei is hebben we niet het gevoel dat we op zomervakantie gaan. Met tussenpauzes vallen er onderweg fikse regen en af en toe zelfs hagelbuien en de thermometer die we onderweg zien geef een schamele 5 graden aan. Van Breda tot Gent rijden we in de drukte en schieten we niet echt op. Maar daarna gaat het een stuk beter. En als we eenmaal in Noord Frankrijk zijn en al die prachtige felgele koolzaadvelden krijgen we toch een vakantiegevoel.
Om kwart voor drie arriveren we na een voorspoedige rit bij de camping waar we vandaag willen overnachten: camping la Forêt in Jumièges, een plaatsje in de buurt van Rouen. De rest van der dag vermaken we ons in de camper. Het weer is te slecht om erop uit te gaan.

De volgende morgen is het weer niet echt veel beter. Het regent af en toe pijpenstelen en het is maar een graad of 6. Na het ontbijt nemen we nog even een kijkje in het dorp. Het is een typisch Frans plaatsje aan de Seine, met een kasteel en oude bakstenen huizen en vakwerkhuizen. Daarna vertrekken we voor de volgende etappe richting de boot. De tomtom geeft aan dat we met de pont over de Seine moeten. Maar als de pont arriveert blijkt dat onze camper te groot is en moeten we een omweg maken om via een 30 kilometer verderop gelegen hoge brug onze weg aan de andere kant van de Seine te vervolgen. Ook vandaag worden we getrakteerd op veel regen. Om 3 uur zijn bereiken we onze bestemming het stadje Pontorson. We hebben deze camping uitgezocht omdat hij vlakbij Le Mont st. Michel ligt. Dat is een hoge rots in zee waarop een prachtig oud stadje gebouwd is. Helaas hebben we deze rots alleen uit de verte kunnen aanschouwen. Het weer was te slecht. Na het avondeten hebben we het stadje nog wel kunnen bekijken. De camping ligt namelijk in het stadje zelf. Erg fijn, want nu was het ook voor mij te belopen.

• 24 Mei 2013 - 23:17

Willy En Ria Veen:

Hoi Annie en Henk.
    Wij genieten nu alweer van jullie reisverslag. Ook nog een beetje jeugd sentiment, mijn ouders kwamen vaak met het schip in Rouen, een hele reis was dat! Jammer van het slechte weer, hopelijk wordt dit volgende week beter. Veel plezier, wij blijven jullie volgen. Hartelijke groetjes, Willy en Ria