13 februari Bezoek de witte dorpen - Reisverslag uit Zahara de la Sierra, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu 13 februari Bezoek de witte dorpen - Reisverslag uit Zahara de la Sierra, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

13 februari Bezoek de witte dorpen

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

13 Februari 2022 | Spanje, Zahara de la Sierra

Zondag 13 februari

Vandaag trekken we met de bus de bergen in voor een bezoek aan drie zogenaamde witte dorpjes.

De bustocht alleen is al heel spectaculair. Heel smalle wegen omhoog met mooie vergezichten. Het eerste dorpje waar we stoppen is Grazaléma. Het ligt op meer dan 800 meter hoogte. In dit dorpje valt de meeste regen van Spanje en het is daardoor erg groen.

Vandaag schijnt gelukkig de zon. Ook dit dorp stamt uit de Romeinse tijd, en dat kun je nog duidelijk zien aan delen van de verbindingswegen en van een oude Romeinse brug. Naast de oude straatjes met de witte huizen zijn de vele beschilderde tegels aan de muren hier erg leuk.

Het tweede dorp dat we aandoen is Zahara de la Sierra gelegen aan een stuwmeer.

Het dorp werd in de 8e eeuw gesticht. Boven het dorp ligt een oude Moorse burcht die tot 1483 een bolwerk was in de oorlog tussen de Moren en de Christenen. Wanneer de Moren in 1482 de plaats veroveren ontketenen ze daarmee de oorlog van Granada die het einde van de Moren op het Iberisch schiereiland zou betekenen.

In dit dorp zijn de straatjes zo steil dat het voor mij onmogelijk is er met de scootmobiel in te gaan. Henk gaat uiteraard wel. Ik rij de geasfalteerde rondweg deels omhoog, rij daarna op een mooie wandelboulevard langs de zuidzijde en geniet van de mooie vergezichten.

Als de groep weer terug is van de wandeling door het dorp vertrekken we met de bus naar een echte Spaanse bodega voor de lunch.

Na de lunch rijden we naar het derde dorp op het programma: Senitel de la bodega.

Het is een klein, maar heel bijzonder dorpje dat bekend staat om zijn rots-woningen.

Het is hier heel toeristisch, en langs het kloofje dat het dorpje in tweeën deelt is het een aaneenschakeling van terrasjes waar, omdat het zondag is, heel veel Spanjaarden zitten te eten. Het is een grappig gezicht dat je min of meer onder de rotsen doorloopt. Aan het eind van de middag rijden we met veel nieuwe indrukken terug naar de camping.

Maandag houden we een klusjes dag. We ruimen de camper op en werken deze verslagjes bij. Morgen op weg naar onze volgende bestemming Conil de la Frontera gelegen aan de kust.

• 15 Februari 2022 - 10:59

Kitty Metz:

Het zijn herkenbare plekken. Het is weer genieten en in gedachten herinneringen ophalen aan een destijds voor mij ook luisterrijke vakantie. Aart Tom en Arianne waren daar in 2002 tijdens de Semana Santa.

• 15 Februari 2022 - 11:00

Kitty Metz: