10 februari Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu 10 februari Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

10 februari Granada

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

10 Februari 2022 | Spanje, Granada

Donderdag 10 februari

Granada!

Als kind had ik een steden kwartetspel met de mooiste bouwwerken in diverse Europese landen. Bij het kwartet van Spanje zat onder andere het Alhambra in Granada. Ik vond dat de mooiste kaart van het hele spel en heb sinds die tijd de wens gehad om daar heen te gaan. En vandaag is het eindelijk zover.

Om half negen vertrekken we met de bus en de gids van de camping.

De rit naar Granada is mooi en de gids vertelt ons alvast het een en ander over de geschiedenis van Andalusië, de acht eeuwen overheersing van de Moren in deze streek, en de geschiedenis van de stad. Een berbervorst stichtte in de elfde eeuw hier in de omgeving het emiraat der Zeriden, met als hoofdstad Elvira, dat ongeveer 15 kilometer van Granada vandaan lag. In Granada woonden in die tijd voornamelijk joden en was nauwelijks van belang tot de stad Elvira volledig door de Castilianen verwoest werd. Er kwamen steeds meer islamitische vluchtelingen naar de stad. Een volgende golf vluchtelingen kwam na de herovering van Cordoba. Daar is waarschijnlijk de dynastie der Nasriden uit voortgekomen. Het emiraat raakte wel steeds verder geïsoleerd, maar werd niet heroverd. Wel werd Granada steeds machtiger. Wel waren ze schatplichtig aan de Castilianen. Ondanks hun toch wel benarde positie kwam Granada tot ongekende bloei. met het Alhambra paleis als meest sprekend en enig overgebleven voorbeeld.

In 1492 viel de stad door allerlei intriges aan het hof uiteindelijk als laatste Islamitische vesting in handen van de Castilianen.

Als eerste bezoeken we vandaag dus het Alhambra.

De naam Alhambra betekent rood en het dankt zijn naam aan de rode stenen waaruit het oudste gedeelte is opgetrokken. Je komt binnen vlak naast een van de oude poorten. Binnen zijn er diverse paleizen met fraaie versieringen, er zijn diverse prachtige marmeren patio’s, een volledig van marmer met een fontein met leeuwen eromheen. Het is teveel om allemaal te beschrijven, maar het overtreft onze verwachting. Wanneer we alles bekeken hebben wandelen we door de Generalife. Dat is de mooie tuin die bij het Alhambra hoort. Daar staat ook het Palacio de las Dalmas waar in vroeger eeuwen de heersers tot rust konden komen.

Het bezoek aan het Alhambra duurde ruim 3 uur maar is ongetwijfeld een van de hoogtepunten van deze geweldige reis.

Om een uur of half twee wandelen we door de oude Moorse wijk Albaicin naar beneden en krijgen we een heerlijke lunch in een Marokkaans restaurant.

Daarna lopen we door de oude binnenstad naar de kathedraal, die gebouwd is op de plek waar ooit de moskee stond en bezoeken we de grafkapel van koning Ferdinand en koningin Isabel. Binnen staan 2 prachtige praalgraven geheel van marmer en rijkelijk versierd. Verder een heel mooi triptiek, en prachtige schilderijen o.a. van Hans Memling en andere beroemde schilders. Je kunt als je met een trapje naar beneden gaat ook de crypte van beiden bekijken. Helaas is fotograferen in deze kapel verboden.

Na afloop hebben we nog even tijd om in de oude Moorse wijk rond te kijken en vertrekken we aan het eind van de dag doodmoe van alle indrukken met de bus terug naar Motril.

Vrijdag vertrekken we voor een rit van 200 kilometer naar de volgende bestemming het plaatsje Ronda, gelegen in de bergen.

• 13 Februari 2022 - 18:07

Kitty Metz:

Ook Aart en ik hebben een aantal jaren geleden genoten van het bezoek aan Granada. Indrukwekkend en onvergetelijk